En stor utkraging med glass på tre sider gir Villa H i Molde et særegent uttrykk.
Tekst: Guro Waksvik Foto: Sindre Ellingsen
– Naturkontakt og utsiktsmuligheter er viktige kvaliteter. På denne vakre tomta var det fristende å la hovedoppholdsrommet få sveve fritt ute i det store landskapsrommet, med vidt utsyn til fjord og fjell, forteller sivilarkitekt Aud Randi Astad.
Husets to øverste etasjer har en delvis synlig konstruksjon med slanke stålsøyler, noe som gjør at store glassfasader med limte glasshjørner og så smale profiler som mulig kan få gå fritt forbi og ivareta kontakten med naturen.
– Landskapsrommet blir en del av husets identitet. Beboeren får en følelse av å være i naturen, som uavbrutt skifter gjennom døgnet, fra årstid til årstid, fra dag til dag og time til time, sier Aud Randi Astad.
Glassets plassering ytterst i konstruksjonen fra gulv til tak gir også større rom inne. Storslagent utsyn over fjord og fjelltopper i sør, og tett mot skog og mørke furutrær i nord. Villa H er godt tilpasset det bratte vestlandslandskapet.
Værutsatt
– Tomtas viktigste kvalitet er den fantastisk vakre utsikten. Den spilte en stor rolle i konseptet, og fristet til mye glass, forteller Astad.
Etter første befaring med byggherrene på tomta, tegnet hun raskt en skisse. De likte skissen, og grunnlaget ble lagt der og da.
– For å se hele panoramaet fra øst til vest var det viktig å komme seg opp og litt fram. Derfor foreslo jeg en utkraging.
Utkragingen var en utfordring. Astad måtte gå mange runder med ingeniør og entreprenør for å få det slik hun ønsket. Glass på tre sider på en 6 x 6 meter stor utkraging er krevende, ikke minst med tanke på vind- og snølaster. Bygget er værutsatt, det måtte regnes nøye. Den innvendige innfestingen ble avgjørende.
– Mellom utkragingen og den underliggende betongkonstruksjonen er det en inntrukken skyggefuge på 10-12 centimeter. Det ser ut som om utkragingen svever. Det var viktig for konseptet.
Boligen har et bruttoareal på om lag 660 m². Det er mye i forhold til tomta, som er på et knapt mål. Astad utnyttet tomta smart.
Villaen har tre plan pluss et garasjeplan nederst, en stor svevende utkraging og flere mindre utkraginger. Mye er lagt inn i terrenget og under bakken.
– Som vestlendinger flest er jeg vant til å sprette ut med en gang godværet kommer, ofte går det bare noen minutter før tåke og regn kommer sigende. Derfor var jeg opptatt av muligheten til å gå ut i terrenget fra alle plan.
Villa H ligger sørvendt, vest for Molde sentrum, med vid utsikt mot Romsdalsfjellene fra øst til vest. I skogen mot nord er det skiterreng og lysløype.
Djevelen bor i detaljene
En flott innvendig trapp i slipt betong og store glassflater er sentralt plassert i bygget, og knytter alle etasjene sammen.
– Trappa er viktig, du må få lyst til å gå i den. Jeg har prøvd å lage opplevelser knyttet til trappa, blant annet med et vindu som gir overlys og trekker oppover. Du ser oppover mot de høye furuene når du går opp, og mot fjord og fjell når du kommer til hvert nytt nivå eller går ned, forteller arkitekten.
Hun har designet trappa og resten av bygget ned til hver minste detalj. I rekkverket er det 16,76 mm laminert og herdet glass, avsluttet med en håndløper i valnøtt. I betongveggene er håndløperen innfelt med skjult belysning.
– Kvalitet i alle ledd fra idé og konsept til hver minste millimeter er helt nødvendig for å få et godt resultat. Det er en kamp å få det til, mye kan gå galt hvis jeg ikke følger opp. I Villa H har jeg i tillegg til å være ansvarlig søker og prosjekterende, hatt oppfølgingsansvar underveis i hele byggeprosessen. Et nært samarbeid med alle fagområder, entreprenør og håndverkere har vært en glede og helt uvurderlig i en slik prosess.
Tekniske konstruksjoner er prosjektert av ingeniør i tett samarbeid med Astad.
Alle var med på laget, engasjerte og ivrige etter å få det til. For de fleste fungerte det godt.
– De synes det var artig å være med på et så spesielt bygg, med ekstra fine kvaliteter. Så lenge dialogen og tonen er god har vi mye å lære av hverandre.
Det er arkitekten som har idéen og dermed også best ser helheten. Uten deltakelse fra arkitekten er det mye som kan glippe og gå galt, før den siste finishen er på plass.
– Det sies at djevelen bor i detaljene. I et virkelig flott prosjekt er det detaljene som gjør at bygget blir helhetlig og fullendt.
Smekre profiler
– Hovedterrassen er trappet ned mot utsikten og glassrekkverkene lagt så lavt at overkanten kommer under synsfeltet. Sitter du inne ser du ikke forstyrrende rekkverk.
Glassrekkverket er uten sprosser, og står med et par millimeters skyggefuge mellom. Glasset er innspent under terrassegulvet og lagt i profiler under golvet, eller festet med bolter i betongen.
– Ønsket er at profiler ikke skal synes, verken på vinduer eller i rekkverk, sier Astad.
For første gang i Norge er det nye fasadesystemet Scüco FWS 35 PD.SI tatt i bruk. Smekre vertikalprofiler yter de flotte omgivelsene rettferdighet.
– Profilene er i svarteloksert aluminium, og har en patina som gir liv og fargespill.
Naturlig og vedlikeholdsvennlig
Hun er opptatt av ekte, naturlige og helst vedlikeholdsvennlige materialer, gjerne med stedstilhørighet. Tilslaget i betongen er fra området, og den lokale steinen i berget fra tomta kan dermed gjenkjennes i den ferdig slipte gulvoverflaten.
– Det har vært strenge krav til presisjon i betongarbeidene og høy vanskelighetsgrad håndverksmessig, forteller hun.
Lange fasadelengder med eksponert betong som fortsetter rundt hjørner og finurlige innsettingsdetaljer for glassflater, er fint utført. Bruk Design AS ved Benedikte Thallaug Wedset har vært en viktig rådgiver for de synlige betongflatene.
– På toppen av betongflatene har vi valgt Oppdalskifer, som beskytter betongen mot mosevekst.
Fasadens store glassformater akkompagneres av spesialbestilt spilekledning i malmfuru fra Svenneby sag og høvleri i Spydeberg. Det er brukt malmfuru i høy kvalitet med tilnærmet 100 % kjerneved. Malmfuru er sentvoksende furu med en stor andel malm. Harpiksen i treet stopper til porene i midten av treet, det dannes en kjerne som forsterker furua og gjør den naturlig impregnert.
– Treet er vedlikeholdsfritt og tåler vær og vind. For å få en jevn gråfarge er det behandlet med jernvitrol. For å holde treverket tørt og forhindre råte, har vi lagt inn et godt luftesjikt i fasaden. Så lenge luftingen er god nok, vil bygget eldes på en fin måte.
På gulvene er det eik fra Dinesen; brede planker i heltre. Bygget er eksponert for mye lys fra soloppgang og nesten til solnedgang.
Byggherrene ønsket utvendig solskjerming. Den er innbygd i fasaden slik at den er tilnærmet usynlig. Solskjermingen er i screen, ligger skjult over treverket og rulles automatisk ned.
– For å få et smekkert uttrykk, brukte vi wire.
Prosjektet har hatt mange damer på laget. I en mannsdominert bransje er det moro. Rådgivere innen energi, fjellsikring, betong og belysning var alle damer.
Glasspaviljong
Hun liker å gå i dybden i de problemstillingene som oppstår i en byggeprosess, og i tett samarbeid med andre fagområder for å finne de beste løsningene.
– Når det gjelder glass, ønsker jeg som arkitekter flest, minst mulig refleksjon i glasset. Jeg håper at utviklingen av glass går den veien. I Villa H hadde vi egentlig valgt et annet glass, men dette var dessverre ikke på lager da det skulle bestilles. Vi endte med et glass som har noe mer refleksjon enn ønskelig.
Astad har også tidligere arbeidet mye med glass i arkitekturprosjekter, og hun var blant annet saksansvarlig arkitekt hos Kristin Jarmund Arkitekter for Ny Café i den Franske Sal i Nasjonalgalleriet.
Salen er tegnet av arkitekt Arnstein Arneberg i forbindelse med ferdigstillingen av Nasjonalgalleriets nordfløy i 1924, for å huse en omfattende skulptursamling gitt av den franske stat. Interiøret er utformet i stukkmarmor og eikeparkett. De sirlige marmoreringsarbeidene er utført av Giovanni Paolis fra Italia.
– Sentralt i rommet står et frittstående objekt i glass. Det er en glasspaviljong bestående av flere sjikt glass, med integrerte hyller for innpassing av utstillingsobjekter og varer.
Glassobjektet består av både klart og opalisert glass. Bak det opaliserte glasset er det installert LED-belysning der kombinasjoner av primærfarget lys gir et utall av muligheter for lyssetting. Slik tilpasses glasspaviljongen miljøet i det flotte rommet.
Med sans for detaljer
Astad begynte for seg selv i 2009, og ser både fordeler og ulemper med det. Hun har mulighet til å velge de prosjektene hun ønsker å jobbe med, og kan si stopp hvis det går i en retning hun ikke kan stå inne for.
– Arkitektur er et komplekst fagområde, som også involverer mange andre fagområder. Jeg liker å arbeide med helheten, fra første idé til den viktige detaljeringen. God dialog med oppdragsgiver for å svare så godt som mulig på deres ønsker og drømmer, samt samarbeid med andre fagområder og håndverkere, er viktig for å få de beste løsningene.
For det meste arbeider hun med private boliger, men har også større prosjekter. For eksempel jobbet hun med tettstedsutvikling og mulighetsanalyser, blant annet for OBOS på Ellingsrud.
– Jeg trives veldig godt i Oslo, men må innrømme at det er litt for langt fra fjord og fjell. Å gå på ski i kø i marka er ikke det samme som en tur på fjellet. Det er ikke mye som slår vestlandsnaturen med skiftende lys, vær og vind, slår Aud Randi Astad fast.
Fakta Villa H
- Byggeår/ferdigstillelse: 2018
- Sted: Molde
- Type bygg: Privatbolig
- Byggherre: Privat
- Arkitekt: ASTAD ARKITEKTUR AS
- Rådgivende ingeniør: Consulentpartner AS v/Svein Ivar Sjåholm
- Glassentreprenør: Straumsheim Glass og Fasade AS
- Glassfelt i fasade: Pilkington Insulight Sun Triple 70/35
- Glassrekkverk i trapp: 16,76 mm laminert og herdet glass
- Schüco profiler: Svarteloksert aluminium, ADS 75 HD.HI (dør), ASS 70.HI (heve/skyvedør), FWS 35 PD.SI (panorama design fasade)
- Tomteareal: 928 m²
- BRA: ca. 660 m²
Fakta Aud Randi Astad
- Alder: Født i Molde i 1964, bosatt i Oslo
- Stilling: Sivilarkitekt MNAL, startet ASTAD ARKITEKTUR AS i 2009
- Utdanning: Norges Tekniske Høgskole, Trondheim, 1991
- Annet: Tidligere ansatt hos bl.a. Eliassen og Lambertz-Nilssen Arkitekter AS og
Kristin Jarmund Arkitekter AS samt vært faglig/kreativ leder hos CF Møller Norge AS. Hos Kristin Jarmund Arkitekter var hun blant annet prosjektleder for Ny Café,
en glasspaviljong i Den Franske Sal i Nasjonalgalleriet - Aktuell: Står bak Villa H i Molde. Godt i gang med tomannsbolig i Asker, eneboliger i Moss og flere sjøboder og hytteprosjekter