Glass og furu i nye Skimuseet

I forbindelse med 100-års jubileet for Skimuseet i Holmenkollen har inngangspartiet fått en ny del tegnet av arkitektfirmaet Snøhetta.

Ved å demontere en del av byggningen under skihoppet, og introdusere en ny og utvidet inngang skryter nå museet av bedre tilgjengelighet og en klarere identitet, skriver Snøhetta på sine hjemmesider.

Synlighet i skianlegget er viktig for Skimuseet. Derfor var det avgjørende at museets nye inngang skulle skille seg ut fra den eksisterende konstruksjonen, og bringe den ut av skyggen.

Siden selve hoppet og tilhørende bygninger er preget av harde overflater som betong, stål, stein og mørke farger, var det naturlig å bruke elementer av mykere og varmere overflater for å skape kontrast.

Et gjerde av 1207 trebiter

Fasaden er inspirert av at ski opprinnelig ble laget av tre. En fem meter høy glassvegg er delvis dekket av 1207 nøye plasserte trebiter, som minner om de ikoniske skigardene.

Fasaden leder gjestene mot inngangen samtidig som den skaper et innbydende inngangsparti. Den organiske formen slipper lyset inn og ut, gir bygningen en unik identitet, og skaper et visuelt filter mellom interiør og eksteriør.

Kledningen trukket til side med en bølgende form over inngangsdøra.

Man har kuttet opp trebitene for å få minst mulig kapp og avfall. De består derfor forskjellige lengder over hele fasaden – fra 2,5 til 5 meter. Totalt består kledningen av 4000 løpemeter med furu.

Foto av nye Skimuseet
Foto: Thomas Ekström

De massive betongstolpene som støtter skihopptårnet er synlige inne i den nye utvidelsen. Limtre-rammer fungerer som hovedstruktur i den nye bygningen, og blir dermed et direkte møtepunkt mellom de eksisterende, harde og de nye, mykere materialene.

Tettheten av trebitene på fasaden økes i nordenden av bygningen slik at filteret fungerer som solskjerming. Når solen skinner filtreres dagslyset gjennom fasaden og kaster skygger på skifergulvet, mens effekten er omvendt om kvelden.

Museet er gravd ut av fjell, og har betongvegger og skifergulv. Interiøret i foajeen skal skape kontraster til dette, og være som en koselig hytte du går inn i etter en dag ute i skogen.

Materialvalget er holdt til et minimum. Fargene i møblene er inspirert av det klassiske norske skilivet – røde anorakker, grønn skog og hvit snø.

Foto av nye Skimuseet
De polstrede stolene og den lange sofaen er kledd med norske ulltekstiler. Foto: Thomas Ekström

– Skimuseet skal være et nytt ikonisk bygg med en identitet som skiller seg fra hoppbakken, men som ikke konkurrerer med den. Bygget blir bedre egnet til ta imot publikum, med en visuell og funksjonell sammenheng mellom Skimuseet, kaféen og Holmenkollbakken. Skimuseet blir mer synlig i anlegget og det blir enklere for publikum å orientere seg, sier Ole Kristian Sørland, Skiforeningens leder i Holmenkollen på foreningens hjemmesider.

Siste innlegg

Foto av SAS-husets glasstak

Nytt liv i Glassgården

Kan man ta med seg noen erfaringer fra 1980-tallets pionerprosjekter for å lykkes med dagens glassbyggeri, og hva må man ta hensyn til i...