Transparens og bæring med buet glass

Med en visjon om en fullstendig transparant bygning består alle vegger i Musée Atelier Audemars Piguet av ekstra store buede glass.

Tekst: Therese Myklebust Foto: © Iwan Baan/ BIG APM, Musee Atelier Audemars Piguet

Designet av Bjarke Ingels Group (BIG) og realisert av det sveitsiske arkitektkontoret CCHE, stiger Musée Atelier Audemars Piguet opp fra bakken, og glir sømløst inn i landskapet Vallée de Joux.

Bygget ble ferdigstilt i 2020, og er koblet til det originale Audemars Piguet-verkstedet fra 1875.

Glasspiralen har allerede vunnet flere priser, bl.a. «Popular Chioce Winner» i ArchitizerA+Awards 2020 i kategorien museumsbygg, «Best of year winner 2020»- Interior Design Magazine, samt fått hederlig omtale i AIANY (American Institute of Architect) 2021 Design Awards.

Foto av Musée Atelier Audemars Piguet
Magisk stemning i Vallée de Joux. Foto: © Iwan Baan/ BIG APM

Tett samarbeid

Structural glazing fasaden består av ekstra store, buede isolerglass, og sammen med de indre buede glassveggene utgjør de bygningens bærende konstruksjon. Alle vertikale og horisontale laster blir opptatt av glassene.

For å realisere prosjektet har det vært et tett samarbeid mellom aktørene basert på en felles visjon om en fullstendig transparent bygning og fasade.

Levende museum

Klokkemerket Audemars Piguet regnes som et av «de tre store» sammen med Patek Phillippe og Vacheron Constantin.

I museet er det utstilt 300 klokker, og det tyske arkitektstudioet Atelier Brückner har designet utstillingen.

Foto av Musée Atelier Audemars Piguet
Eksklusive klokker arrangert av arkitektstudioet Atelier Brückner. Foto: © Iwan Baan/ BIG APM

Glasspiralen skal skape en illusjon av å være inne i et urverk, og museet fungerer som et levende, interaktivt kunstrom.

I sentrum av spiralen er Audemars Piguets mest avanserte urverk fra 1899, Universelle, utstilt. De andre klokkene er arrangert rundt Universelle som planeter i et solsystem. I tillegg til å se på utstillingen kan man også se klokkemakerne i arbeid. Det er også satt opp skjermer der man selv kan prøve seg som urmaker.

Foto av Musée Atelier Audemars Piguet
Gjør det selv-skjermer er plassert rundt i lokalet, og der kan man prøve seg på klokkedesign. Foto: © Iwan Baan/ BIG APM

Le Brassus der museet befinner seg, har et tøft mikroklima. Bygningen er eksponert for snølaster over 5 kN/m² med lokale variasjoner på opp til det dobbelte, og med temperaturen ned til −20 0C.

Oppdragsgiveren ønsket at det nye bygget skulle innfri kravene til Minergie, en sveitsisk standard som tar hensyn til både bygningens energieffektivitet og brukerkomfort.

Taket er av stål med lokalprodusert gress på toppen. Senter av taket, med lengst spenn mellom de understøttende glassveggene, er basert på en kraftigere stålkonstruksjon.

Gresset er med på å nøytraliserer variasjoner i temperaturen, samt å absorbere vann. Stenene på gulvet er fra Vallée de Joux, og tilpasser seg terrengets naturlige skråning.

Passiv solskjerming

Materialvalget i bygningen er basert på «ekte råvarer». I tillegg til glass og stein er det brukt ubehandlet messing i utvendige visuelle komponenter. Fra å være skinnende blank vil messingen bli mørkere i ulike valører over tid. Patinaen medfører også reduserte krav til rengjøring.

Foto av Musée Atelier Audemars Piguet
Messinggitteret som er montert på utsiden av glasset fungerer som solskjerming. Foto: © Iwan Baan/ BIG APM

Utenpå øverste del av glassfasaden er det montert en gardin i denne ubehandlede messingen. Den fungerer som passiv solskjerming, og gir tilstrekkelig solbeskyttelse for innendørs komfort, samt nødvendig energieffektivitet.

Glassets oppbygning

De buede glassene skal innfri tre krav; fungere som et klimaskall, være innbruddssikkert, og oppta alle vertikale og horisontale laster.

Structural glazing fasaden består av 108 unike glassruter.

Taket på 470 tonn er lagret opp på glassveggene på en måte som ikke overfører bøyemomenter til glasset. Hele bygningen baserer seg på glassets evne til å ta opp horisontale og vertikale laster, og det ble derfor foretatt omfattende tester i forkant.

Det var avgjørende å definere glassets oppbygning så tidlig og så presist som mulig. Antall lag med glass har stor innvirkning på både byggekostnader og transparens.

Laminert glass med SGP-folie

Illustrasjon av oppbygning av glass
Figur 1 og 2: Utvendig og innvendig oppbygning av glasset.

De utvendig 3-lags isolerglassene er 96,5mm tykke (se Fig.1). Det innerste laget utgjør det bærende laget, og består av tre ganger laminert 12 mm ubehandlet floatglass med SGP-folie. Denne folien er sterkere, mer transparent, og gir bedre beskyttelse mot UV-stråling enn en PVB-folie.

Det midterste glasslaget består av et ubehandlet floatglass uten laminering.

De ytterste isolerglassene fungerer som klimaskall, og håndterer vindkrefter.
Ettersom man beveger seg nærmere sentrum av glasspiralen øker kravet til bæreevne.

Oppbyggingen av de innvendige glassveggene øker inntil 5 x12mm + SGP-folie, totalt 66 mm, avhengig av faktisk belastning (se Fig.2).

I en tykk glasskonstruksjon er det en fordel med klart glass for maksimal transparens. Det er derfor benyttet glass med lavt jerninnhold og lite grønnskjær.

Fakta om glasset

  • Diameter, glasspiral: Ca. 30 m
  • Maksimal høyde: Ca. 7 m
  • Energistandard: Sveitsisk Minergie-standard (Ug-verdi =0.5 W/(m² K))
  • Antall glassenheter: Ca. 140 stk
  • Minste og største bøyeradius: 4.7|18.8 m
  • Minste glassformat: 2.46 × 0.50 m
  • Største glassformat: 2.46 × 5.80 m
  • Samlet glassvekt: Ca. 110 tonn

Kilder:

big.dk, museeatelier-audemarspiguet.com, cche.ch, www.luechingermeyer.ch,
samt en egen publikasjon om prosjektet; Interlocking glass spiral as building
structure of the watch museum “La Maison des Fondateurs”, Josua Villiger, Philippe Willareth,Florian Doebbel & Viviana Nardini. Glass Structures & Engineering. Hele publikasjonen er tilgjengelig på link.springer.com.

Siste innlegg

Foto av SAS-husets glasstak

Nytt liv i Glassgården

Kan man ta med seg noen erfaringer fra 1980-tallets pionerprosjekter for å lykkes med dagens glassbyggeri, og hva må man ta hensyn til i...