Ny massivtre-kirke med glass som inviterer inn

Et tre meter høyt glassbånd langs bakkeplanet gir Nye Tau kirke et enkelt, lavmælt og vakkert uttrykk. Over glassfasaden svever en hatt av galvanisert stål, mens et 25 meter høyt tårn strekker seg mot himmelen.

Tekst og foto: Guro Waksvik

Menigheten ønsket et bygg med liv og aktivitet syv dager i uken, etter mal fra de mange sjømannskirkene. En inkluderende og åpen kirke, for både messer og mer uformelle treff.

Foto av Nye Tau Kirke
Glassbåndet består av transparent glass og glass med brennlakkert bakside. Foto: Guro Waksvik

– Vi ville at kirkens innhold i størst mulig grad skulle synliggjøres. Det fikk vi til ved å legge et glassbånd rundt hele bygget, med unntak av fondveggen. Det var viktig for oss å få fram at kirken inviterer inn. Særlig om kvelden når det er mørkt ute og lyst inne, er kirkens innhold godt synlig utenfra, forteller sivilarkitekt Jostein Bjørndal i HBA Arkitekter.

Kirken på Tau er åpen og transparent, i kontrast til tradisjonelle kirkebygg som er blokkert for innsyn.

– Jeg tenker det er viktig i en lavkirkelig og moderne menighet. Det å invitere inn, er noe mange nye kirker legger vekt på.

En egen komité begynte å jobbe med planene om ny kirke i 2005. Etter en offentlig utlyst arkitektkonkurranse ble noen prekvalifisert til å gå videre til en begrenset plan- og designkonkurranse. I 2017 falt valget på konseptet Vaffelhjertet, et samarbeid mellom arkitektene i HBA Arkitekter og Ratio Arkitekter.

– Jeg tror det er flere grunner til av vi vant. Bygget er enkelt; beskrevet som et rektangel, og med alle funksjoner på én flate. Uttrykket og planløsningen spilte også inn, sier Bjørndal.

Kirken på Tau er en massivtre-kirke. Den består av en kirkedel, en aktivitetsdel og kontorer. Kirkesalen har kapasitet til cirka 420 personer. Det er fleksible løsninger i kirketorget, slik at kapasiteten kan utvides.

– Det gamle kirkebygget, som en arketyp, eksisterer ikke i den moderne kirken. De nye kirkene er veldig forskjellige. En fellesnevner er at de fleste strekker seg opp mot himmelen, i alle fall en del av bygget, sier arkitekten.

Det er ikke første gang han jobber med kirkebygg. HBA Arkitekter vant den åpne internasjonale arkitektkonkurransen om Bøler kirke i 2004. Bygget ble realisert i 2011.

Åpne rom i glass

– Materialvalg falt fort på plass. Inne er det bjelker i limtre. I konkurranseutkastet hadde vi det samme glassbåndet rundt bygget, men treverket over er endret til metall. Vi har også valgt en litt annen utforming av tårnet, forteller Bjørndal.

I fasaden er det brukt transparent glass og glass med brennlakkert bakside. Etter bestilling fra menigheten har Bjørndal designet et eget rom der barn kan være uten å forstyrre menigheten.

Foto av Nye Tau Kirke
Arkitekten valgte å legge et glassbånd rundt hele bygget, med unntak av fondveggen. Det 25 meter høye tårnet er kledd i stål. Foto: Guro Waksvik

– Jeg bestemte meg for et rom med glassvegger. Ved glassveggen inn mot kirkerommet er det i tillegg montert et sikkerhetsglass.

Tre smale høye vinduer gir fondveggen og den kunstneriske utsmykningen, signert billedkunstner Per Odd Aarrestad, et fint lys.

Kirketårnet og deler av fasaden er i galvanisert stål, et bestandig materiale som gir assosiasjoner til lokal industri.

– Stålplatene er lagt slik man for eksempel legger skifer på bakken. Vi laget regler for hvordan platene skulle legges, med faste bredder og fallende lengder. Blikkenslageren fikk lov til å bestemme bredden, slik at han fikk utnyttet platen fullt ut. Det førte til veldig lite svinn. Så fikk jeg bukket ut enden på platen fem centimeter. Det gir fasaden et spennende skyggespill.

Opprinnelig ble kirken planlagt med grønt tak. Det ble imidlertid valgt bort for å spare kostnader. Kirketaket er forberedt for solcellepaneler. Nye Tau kirke ble offisielt innviet i høst. Bjørndal er strålende fornøyd med tilbakemeldingene.

– Bygget funker. De har fått et bygg som passer dem godt. Alt under et tak og på én flate, sier Bjørndal.

HBA Arkitekter AS ble etablert i 2000 av sivilarkitektene Helge Hansen og Jostein Bjørndal. Kontoret holder til i Oslo. Målet er å skape arkitektur av høy estetisk og funksjonell kvalitet og bidra til å skape fysiske omgivelser som skaper begeistring og entusiasme.

Arkitektene står bak flere kulturbygg og boligbygg av middels til stor størrelse.

Glasskunst

Den kunstneriske utsmykningen har menigheten hatt ansvar for. Kunstkomiteen foreslo flere kunstnere, og arkitektene ga råd om hvilket prosjekt de mente hadde det rette potensialet for å lykkes.

Foto av Nye Tau Kirke
Nye Tau Kirke er en moderne kirke. Et høyt og smalt glassmaleri og et relieff i tre pryder fondveggen. Foto: Guro Waksvik

Før han går i gang med et prosjekt, vil billedkunstner Per Odd Aarrestad alltid vite hvem som er arkitekt.

– Jeg liker godt det Jostein Bjørndal har gjort. Kirkens eksteriør ble tidlig vist. Det er flott, og gjenspeiler en typisk modernistisk holdning som er interessant. Bjørndal er kreativ, lytter og uttaler seg. Vi samarbeidet godt, sier Aarrestad.

Juryen gikk for Aarrestads utkast. Et høyt og smalt glassmaleri og et relieff i tre pryder fondveggen. Et lysinfall stryker langs veggen, og gjør noe med rommet.

– På fondveggen er det en sublim knekk, som ikke sees rett forfra. En del av veggen knekker litt, slik at den så vidt treffer lysinnfallet og blir opplyst. Det gir relieffet en lys-skyggevirkning.

Prosessen med å bygge opp glassmaleriet foregikk i de gamle lokalene til Kjell Nupen utenfor Kristiansand, i tett samarbeid med glassmester Ole Richard Lauritsen i CG Glass. Aarrestad kom med en skisse, som ble skalert opp til riktig format. Deretter tegnet han med wallboard-tusj rett på lysbordet.

– Lauritsen er en fagmann jeg har stor respekt for. Måten han skjærer glass på er helt usedvanlig. Han har en eksperimenterende holdning til selve håndverket, og skaper et spesielt uttrykk. Han har lært meg hvordan det fungerer med glassbruddene. Når vi skjærer i glass, lager vi en sprekk som knekker. Knekken reflekterer lys som kommer inn fra sidene. Kunstig lys gir ikke samme effekt. Med dagslys vil noen av bruddene lyse opp og berike glasset, forklarer Aarrestad.

For Lauritsen har samarbeidet med Aarrestad vært interessant. Han er mer enn fornøyd med sluttresultatet.

– Det ble en mektig vegg, med glassmaleriet og relieffet side om side. Det er alltid fint å jobbe sammen med ham. Litt etter litt vokser verket fram, sier glassmesteren.

Glass på glass

Hver enkelt glassbit er vasket og limt på en herdet laminert glassplate produsert av CG Glass i Vennesla. Flater på cirka 2,40 x 1,20 meter ble fraktet til Tau og montert i kirkens fondvegg av Aarrestad og hans assistent Egil Idsø. Det ferdige verket er 10,5 meter høyt og 1,20 meter bredt.

– Glassmaleriet oppstår med lyset, som en oppstandelse. En kunstner kan gjøre mye med glass, men det er lyset som er selve skaperverket, sier Aarrestad.

Menigheten stilte krav om at glassmaleriet skulle ses utenfra på kveldstid, når mørket senker seg. Denne utfordringen har han jobbet med før, i Bryne kirke.

– Min assistent Egil Idsø og jeg jobbet mye med å finne en løsning. Det nytter ikke å lyse opp glasset bakfra. Vi måtte rette det kunstige lyset mot noe transparent for å gi glassmaleriet liv.

Godt samarbeid

Samarbeidet med fasadeentreprenør og de andre bygningsfagene har, ifølge Bjørndal, vært fabelaktig. Time Aluminium har levert fasader, vinduer og dører til kirken.

– Det var en grei jobb. Det meste er utført nede på fast mark. Vi hadde ingen utfordringer som ikke lot seg løse. For det meste er det brukt tre-lags floatglass og herdete fasadeglass lakkert RAL 9006, forteller prosjektleder Eirik Haugland i Time Aluminium.

De fleste feltene er 3 meter høye og 1,20 meter brede. Arkitekten hadde ifølge Haugland gjort en god jobb med underlaget, både når det gjaldt profilene og andre detaljer.

– Jeg synes det er blitt en veldig fin kirke. Bygget er rent, uten for mange spesielle detaljer, sier Haugland.

Fakta

  • Prosjekt: Nye Tau kirke
  • Byggeår/ferdigstillelse: 2021
  • Sted: Tau i Strand kommune
  • Type bygg: Kirke
  • Byggherre: Strand kirkelige fellesråd
  • Arkitekt: HBA Arkitekter og Ratio Arkitekter i samarbeid
  • Entreprenør: AS Ryfylke trelast
  • Fasadeentreprenører: Time Aluminium og Lie Blikk
  • Glasstyper fasade: 3-lags energiglass, 6 mm herdet fasade- glass lakkert ral 9006, 4 mm herdet med folie translucent hvit
  • Fasadeprofiler: Sapa 4150 fasadeprofiler/TH86 dørprofiler og 4150 kaldfasadeprofiler.
  • Farge aluminiumsprofiler: natureloksert
  • Kunstnerisk utsmykning: Per Odd Aarrestad
  • Type glass til utsmykningen: Artista i ulike farger
  • Glassmester, utsmykningen: CG Glass
  • BRA: 1500 m²

Siste innlegg

Foto av SAS-husets glasstak

Nytt liv i Glassgården

Kan man ta med seg noen erfaringer fra 1980-tallets pionerprosjekter for å lykkes med dagens glassbyggeri, og hva må man ta hensyn til i...