Glass & Fasade nr. 4 – 2023

GLASSKLART: 3RW ARKITEKTER UTGITT AV GLASS OG FASADEFORENINGEN // NR 4-2023 TIFFANYS NYE JUVEL // VAKUUMGLASS // INNOVATIV FASADE PÅ STAVANGER RÅDHUS // KUNSTIG INTELLIGENS I ARKITEKTUREN

DET ENESTE GLASSTAKET DU TRENGER Å VITE. | Høyde med integrert klikkprofildeksel | Avdekket festing | Ensidig festing, ingen trekkstenger nødvendig | Glass herdet med SCP-folie | Egnet for 16,76 og 21,52 mm glass FRITTFLYTENDE GLASSTAK ONLEVEL Nordic Aps. | Gunnar Clausens Vej 26B | DK-8260 Viby J | Danmark sales@onlevel-nordic.com | T:+45 69 14 38 00 | www.onlevel.com

SAPA x Hydro CIRCAL Produktenes livssyklus må stå i fokus når det kommer til produktvalg for fremtiden. Sirkulære materialer må ha en avgjørende rolle i kommende prosjekter. For SAPA er ikke dette et spørsmål, men en selvfølge. Alle våre profilsystemer er produsert med fornybar energi og inneholder resirkulert aluminium fra utrangerte produkter. Hydro CIRCAL har et av verdens laveste karbonavtrykk, og er en serie høykvalitetsaluminium produsert med minst 75% resirkulert aluminium fra byggprodukter som har endt sin livssyklus. Fasader – Vinduer - Dører www.sapa.no FASADER, VINDUER OG DØRER STORE MULIGHETER LITE AVTRYKK HUNDVEN-CLEMENTS PHOTOGRAPHY, ØKERN PORTAL

4 0423 Forsidefoto: Jiri Havran GLASSKLART: 3RW ARKITEKTER UTGITT AV GLASS OG FASADEFORENINGEN // NR 4-2023 TIFFANYS NYE JUVEL // VAKUUMGLASS // INNOVATIV FASADE PÅ STAVANGER RÅDHUS // KUNSTIG INTELLIGENS I ARKITEKTUREN Måloppnåelse for bærekraft er innen rekkevidde I oktober besøkte 31.000 personer Bygg Reis Deg. Svært mange av disse var innom Glass og Fasadeforeningens paviljong, «Verdens Beste Byggematerialer». Fordelt på 600 kvadratmeter dokumenterte våre individuelle utstillere, foredragsholdere og foreningen hvilken enorm betydning våre materialer har i utformingen av energieffektive og funksjonelle bygg. Glass, aluminium og stål er 100 % gjenvinnbare materialer. Flere og flere bygg oppnår strålende miljøsertifiseringer fordi det velges resirkulert aluminium med lavt karbonfotavtrykk fra våre medlemsbedrifter. Vi har sluttet å bruke betegnelsen avfallshåndtering av glass fra produksjon, renovering og rivning. Det heter nå ressursutnyttelse. Disse ressursene finner nå i økende grad veien tilbake til smelteverkene for glassproduksjon, hvor de «gjenfødes» til basisglass for nye fremtidsrettede produkter. Markedet tilbys nå basisglass med 50-60 % lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonelt fremstilt glass. Fra «krybbe til grav» til «krybbe til krybbe». Eller også, til andre produkter og bruksområder der de bidrar til reduserte klimautslipp. Som for eksempel til mineralull, eller til teknologibærere for solceller i fasader og tak. Måloppnåelse for bærekraft er innen rekkevidde. Med omfattende bruk av våre materialer. Og politisk handlekraft og tilrettelegging. Værvarslingen for byggenæringen de neste månedene er lite lystelig lesning. I påvente av etterspørselstilgang utsettes ROT-prosjekter som må iverksettes for at klimamålene skal nås. Demonstrer politisk evne og vilje. Start med statlige og kommunale bygg. Legg kravnivået i TEK17 til side og sikt mye høyere. Nå! Nr. 4 - 2023. Fire utgivelser pr. år Ansvarlig utgiver: Glass og Fasadeforeningen v/Bjørn Glenn Hansen Glynitveien 25, 1400 Ski Tlf. 47 47 47 05, post@gffn.no www.glassportal.no Redaktør: Harald Aase Tlf. 950 84 298, aase@gffn.no Journalist: Guro Waksvik Tlf. 979 84 811, gurowaksvik@hotmail.com Billedredaktør: Adam Stirling, tlf. 915 19 109 adam@adamstirling.com Redaksjonsråd: Morten Dalby, Andreas Moe, Arild Ellingsen, Odd Borgos, Trude Steen, Thomas Aasen Annonser: Jannicke Isaksen, tlf. 414 14 440 jannickeisaksen@outlook.com Abonnement: Beate Solem, post@gffn.no Redaksjonssekretær/layout: Therese Myklebust Member Media AS therese@membermedia.no Trykk: Merkur Grafisk AS Opplag: 4123 Det er ikke tillatt å kopiere fra magasinet uten avtale. For signerte artikler står forfatter selv ansvarlig. «Vi har sluttet å bruke betegnelsen avfallshåndtering av glass fra produksjon, renovering og rivning. Det heter nå ressursutnyttelse.» Innlegg

5 0423 GLASSKLART: 3RWArkitekter er nominert til europeisk arkitekturs gjeveste pris, EUmies Award 2024, for Bybanen D13 Haukeland Holdeplass i Bergen. KUNSTIG INTELLIGENS: Utfordringer og muligheter i arkitekturen. 39 08 Innhold NY KRONJUVEL: Tiffanys flaggskip-butikk på Manhattan i New York er ført inn i en ny tid. FLO: Et flytende eventyr. 18 26 Foto: Alex Coppo Arkitekturfoto Foto: Cassie Floto-Warner Foto: Guro Waksvik Foto: © Fraunhofer ISE ERIK STENSRUD MARSTEIN gir deg status for solcellebransjen. INNOVATIV FASADE: Omfattende rehabilitering av Stavanger Rådhus. FORSKNING: Glass som skal gi bedre mottak av mobilsignaler. 24 30 34 KI-generert illustrasjon: @neilleach14 Foto: Jan Khur

6 0423 Aktuelt // Klima VENTAL LANSERER KLIMALØFTE Solskjermingsleverandøren og -entreprenøren Vental går fra oransje til grønn. Med god grunn. Nå får kundene nemlig løfter om at dere norskproduserte produkter har markedets laveste Co2- fotavtrykk. Et viktig grep er at nå leveres alle aluminiumsprofiler med CIRCAL 75R. – SOMMARKEDSLEDENDE PRODUSENT og leverandør av solskjerming til næringsliv og offentlige bygg, har vi i Vental et ansvar og en vilje til å stå frem som et godt eksempel i bransjen. Vental har egenproduksjon i Norge med norske fornybare energikilder, lokalt innkjøpte komponenter, og aluminium levert og produsert av Hydro i Norge eller Sverige. I tillegg blir avstand fra fabrikk til byggeplass mye kortere enn om solskjermingen skulle kommet fra utlandet. Vi mener at dette totalt sett fører til at våre produkter har det laveste klimaavtrykket for solskjerming i Norge, sier daglig leder Per Christian Fossum. MILJØFYRTÅRN For å understreke sitt miljøfokus er Vental i ferd med å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Det betyr at klima- og miljødata rapporteres inn årlig for å se om utviklingen går i riktig retning og eventuelt identifisere områder for forbedring. – Vi har et mål om å stadig forbedre oss, derfor endrer vi den tradisjonelle oransje fargen i vår logo til bærekraftig grønnfarge. Vental skal levere bærekraftig solskjerming for fremtiden. I den anledning kan vi formidle nyheten om at Vental går over til CIRCAL 75R resirkulert aluminium fra Hydro. Vår leverandør dokumenterer at ved å gå fra «standard» aluminium til CIRCAL 75R reduserer vi vårt Co2-fotavtrykk fra 5,7 kg. til 2,3 kg. per kg. aluminium. Utenlandsk aluminium har et gjennomsnittlig Co2-avtrykk på 16,7 kg. per kg. aluminium. Ved å velge Vental vil byggets miljøregnskap se mye bedre ut ettersom vi benytter råvarer med lavt Co2avtrykk som fraktes korte avstander, forklarer Fossum. FAKTA Ventals Klimaløfte sier at: • Alle aluminiumsprofiler leveres med legeringen Hydro CIRKAL 75R • All produksjon foregår i Norge • Det brukes ren energi i produksjonen • Miljøfyrtårn-sertifisering er på vei Solskjermingsspesialisten Vental bytter profilfagre, basert på selskapets nye klimaløfte. STATSBYGG HAR LAGET SAMSPILLSBOKA Samspill er avgjørende for å lykkes med store og komplekse byggeprosjekter. Nå har Statsbygg foredlet samspillsmodellen sin og standardisert den i en bok, Samspillsboka. – Vi er opptatt av å få til de beste byggeprosjektene, og sikre at vi leverer på både kvalitet, kostnad og tid. Metoden for hvordan vi jobber sammen med leverandørene våre på prosjektene, er avgjørende. Derfor har vi forbedret og videreutviklet samspillsmodellen vår, sier Marius Tunstad, byggherredirektør i Statsbygg, i en pressemelding.

Byggebransjen står for 39% av karbonutslippene. Derfor er vårt mål å redusere våre utslipp med halvparten innen 2025 ved å benytte sirkulære, EPD-dokumenterte vinduer, dører og fasader i aluminium. Vi bryr oss om å bygge en bedre fremtid. Sammen kan vi gjøre en større forskjell. BUILD BEYOND TOMORROW. Les mer: www.wicona.no BUILD BEYOND TOMORROW

8 0423 Bybanens holdeplass Haukeland Sjukehus er blitt et landemerke og en attraksjon i Bergen. De runde inngangsbyggene med fasade i glass og stasjonsanlegget under bakken er signert 3RW Arkitekter. Prosjektet har allerede fått én pris. Nå er det nominert til ytterligere tre priser. Tekst: Guro Waksvik BANEBRYTENDE BYBANESTASJON I BERGEN Selve holdeplassen ligger 30 meter under bakken og er den dypeste stasjonen i norsk sammenheng. Stasjonsbygget med lekre glassfasader rager 10 meter over bakken. – Vi er glade i glass og her var det helt nødvendig for å få inn dagslys. Skal du ned i bakken er dagslys mangelvare. Da er det viktig å lage et design som forholder seg til dagslys, slik at lyset blir førende for hvordan man kan orientere seg. Kommer du ut på perrongen kan du bokstavelig talt gå mot lyset. Når det er mørkt kompenserer vi med kunstig belysning, forteller arkitekt og partner i 3RW, Espen Rahlff. En underjordisk stasjon i Stockholm er under planlegging. Den skal etter planen ligge 100 meter under bakken. Tilgangen blir kun med heis. – Det blir en ny måte å bruke et kollektivsystem på. Vi som har laget den første underjordiske stasjonen i Bergen var enige om at rulletrapper var viktig. Det er vanlig i Oslo og i andre europeiske byer. Heissjaktene er utformet slik at de skal bringe så mye lys sommulig ned til perrongen. Det er brukt masse glass. – Vi har gjennomskinnelig print på glasset på sidene, lyssatt fra innsiden, slik at heissjaktene blir som lyssøyler. De lyser opp, og du ser hvor du skal gå for å komme deg opp. Vi er opptatt av at orientering under bakken ikke skal bli forvirrende. I metrosystemer blir man ofte forvirret. Det er ikke gitt hvilken retning du skal orientere deg. Går du feil skaper det en usikker situasjon. Solen spiller inn, det kastes skygger og lys på veggene. Selv langt nede får du en formening om hvilket vær det er. – Vi snakket lenge om å ha glass i taket, men det økte vanskelighetsgraden. LANG DAGS FERD MOT BYBANESTASJON 3RW vant kontrakten med reguleringsplanen for bybanen. Så kom oppdraget med stasjonen. – Vi ble valgt som bybanearkitekter for byggetrinn 4, sammen med Sweco Norge AS. Underveis ble det klart at det måtte bygges en underjordisk stasjon, forteller Rahlff. Arbeidet med reguleringsplanen begynte i 2015. Banen skulle gå fra sentrum til Fyllingsdalen, men akkurat hvor traséen skulle gå var usikkert. Det var et sterkt ønske at bybanen skulle betjene Haukeland sykehus, som er Vestlandets største arbeidsplass med 14 000 ansatte. Det er også andre helseklynger i nærheten, og det jobber og bor mange i området. – Selv omHaukeland sykehus var et ønske, jobbet vi med mange andre alternativer. Flere forslag ble forkastet. Jeg tror vi vurderte til sammen rundt 150 alternative trasévalg langs hele strekket, før vi kom fram til den endelige traséen. I prosjekteringsgruppen og i samarbeid med byggherren Bybanen Utbygging var det fornuftige og gode diskusjoner. Noen endringer har det blitt underveis, men det har ifølge Rahlff ikke gjort prosjektet dårligere. – Utfordringer og komplikasjoner har det vært mange av. Det er et vanvittig prosjekt som er veldig krevende i forhold til sikkerhet, brann, rømning og ventilasjon. Vi har alt det tekniske på plass som handler om sikkerhet, men selve opplevelsen av trygghet er også veldig viktig. At du kan se langt, og at du har muligheten til å snu i rulletrappen dersom det er noe foran deg du vil unngå. Det kan være alt fra Brannsupportere som skal på fotballkamp, en sint hund eller en nabo du ikke liker. LYS, LYD OG LUFT – Vi var gjennom mange ulike forslag til design og materialbruk. Den viktigste lærdommen fikk vi av andre som Glassklart // Espen Rahlff / 3RW Arkitekter FAKTA Navn: Espen Rahlff Alder: Født 1966 i København, bosatt i Bergen Stilling: Sivilarkitekt MNAL, partner i 3RW arkitekter som ble etablert i Bergen i 1999. Underviser på Bergen arkitekthøgskole (BAS), tidligere ansatt i Pedersen/Ege Arkitekter AS, R+D Thut Architekten, München Utdanning: Bergen arkitekthøgskole BAS, 1991 Aktuell: Bybanen D13 Haukeland Holdeplass er nominert til europeisk arkitekturs gjeveste pris, EUmies Award 2024

Xxxxx // Xxxxxx 9 0423 har laget underjordiske stasjoner før. De fortalte at det er nødvendig å bruke omtrent alt av tilgjengelig overflater til akustikkdempende materialer, forteller arkitekten. Omtrent alt av materialer som er benyttet, er akustikkdempende og samtidig brannsikre. Når kravet er høyeste klasse for begge deler, er det ikke lenger så mye å velge i. – Det ble mye synlig, men fin betong til slutt. Vi klarte å kompensere lyden godt med å legge treullsementplater på veggene, og akustisk puss i alle himlinger. Akustikk er spesielt viktig for at det skal føles behagelig. Sammen med akustikerne fra Sweco klarte vi dette med lyden godt. Det er blitt en dempet og lydmessig behagelig stasjon, på tross av store åpne volumer. Materialvalg, sikt og behagelig lys var viktig i prosessen. Lyset som er designet av Light Bureau i Oslo, bidrar til den behagelige og litt storslåtte stemningen. – Det er en interessant stasjon slik sett. Noen materialer var veldig dyre, enten fordi det var nødvendig eller fordi oppdragsgiver ønsket det. Andre materialer var veldig billige, sier han. Gulvet er eksklusivt i fin granitt. Et fargerikt kunstverk signert tekstilkunstner Inger Johanne Rasmussen er støpt inn flere steder i gulvene. – Hun ble valgt fordi hun hadde et forslag med flott mosaikk i betongfliser på gulvene. Vi synes det passet godt til stasjonens fargepalett med betong og ulike sandfarger, forteller Rahlff. FASADE – Det var viktig å finne et eget uttrykk på fasaden. Vi ønsket noe som skulle bli spesifikt og unikt for bybanen, og mente en rund bygning med en flott glassfasade var et riktig valg, sier Rahlff. SAPA-profilene i fasaden har store utenpåliggende profiler som til sammen gir inntrykk av at sprossene i glasset er på 30 centimeter. Med glass som er 60 centimeter smale gir det en fin siling av sollys til innsiden, og en opplevelse av en rund glassfasade. Det er solskjerming i glassene. – Det har vært et godt samarbeid med Bue Kjelstrup Olsen i H-fasader Bue Aluminium. Sammen har vi vurdert flere varianter av glass og glassløsninger. Vi har hatt flere møter, og jeg har ringt eller stukket innom. Jeg har lært mye om hva som er viktig, og hvordan ting kan gjennomføres. Det har vært veldig bra. Rahlff var prosjektleder for arkitekturprosjekteringen. Andre har ledet ulike fagområder og selve gjennomføringen. Bybanen er en egen organisasjon med egne prosjektledere. – Prosjektet er et resultat av tett og godt samarbeid med oppdragsgiver Bybanen Utbygging, Sweco, Smedsvig Et rundt bygg med fasade i glass gir bybanens inngang et spesifikt og unikt uttrykk. Foto: Alex Coppo Arkitekturfoto – Vi er glade i glass og her var det helt nødvendig for å få inn dagslys.

10 0423 FAKTA Prosjekt: Bybanen D13 Haukeland Holdeplass i Bergen Byggeår/ferdigstillelse: 2022 Type bygg: Holdeplass for bybanen Byggherre: Bybanen Utbygging - Vestland Fylkeskommune Arkitekt: 3RW Arkitekter AS Entreprenør: Veidekke Fasadeentreprenør: H-fasader Bue Aluminium Lysdesign: Light Bureau, AFRY Glassfasader: 2-lags glass, utvendig laminert og solkontrollerende 70/35 Aluminiumsprofiler: SAPA 4150 Takluker: SAPA 5050 Innvendige dører: SAPA 2086 EI-60 Skyvedører: SAPA 2050 Glass i heissjakt: 12,76 mm herdet laminert med print fra Modum Glassindustri Branndører: SAPA 2086 Landskapsarkitekter: Smedsvig Landskapsarkitekter AS og SWECO Architects Kunstnerisk utsmykking: Inger Johanne Rasmussen Glasstak og -dører, og røykluker: SAPA 5050 Sertifisering: Hydro Circal BRA: Cirka 1200 m2 Glassklart // Espen Rahlff / 3RW Arkitekter Landskapsarkitekter, Veidekke som entreprenør, og alle andre involverte parter. ET ATTRAKTIVT LANDEMERKE Bybanen D13 Haukeland Holdeplass er tildelt Veidekkes betongpris 2022. Nå er bygget nominert til Bergen kommunes Arkitektur- og byformingspris 2023, Betongtavlen 2023 og sist, men ikke minst, EUmies Award 2024. – For en bybanestasjon i Bergen er det helt fantastisk. Strålende. Vi er stolte og glade. 362 prosjekter fra 38 europeiske land er nominert. Det er den viktigste arkitektprisen i Europa. Vi er nominert sammen med fem andre prosjekter fra Norge, blant annet Nasjonalmuseet og Munchmuseet. Å være i den klubben er jo stilig, smiler Rahlff. Gjennom prosjektet blir bergensarkitektur satt på europakartet. For bergenserne er det spesielt i en tid der diskusjonen rundt Bybanen er opphetet. – Vi har klart å lage en vakker, fin, rolig og ettertenksom stasjon. Vi mener Haukeland Sjukehus Holdeplass er unik i europeisk sammenheng. Den er blitt et landemerke og en attraksjon i byen vår. Bybanestasjonen på Haukeland ble offisielt åpnet i november i fjor. Siden har det strømmet på med lovord og gode tilbakemeldinger. Ifølge Morgenbladet har Bergen fått en katedral. – Som arkitekt er man alltid usikker. Har jeg tegnet riktig? Er folk fornøyd? Virker det som det skal? Det verste hadde vært om folk følte det var som et hull å gå ned i, og at de ikke ville bruke stasjonen. NASJONALE TURISTVEGER Siden 2002 har 3RW vært involvert i prosjektet Nasjonale Turistveger med utforming av ulike utsiktspunkter og rasteplasser. Det har vært betydningsfullt for bedriften, både når det gjelder omdømme og økonomi. Ett av prosjektene er Ørnesvingen utsiktspunkt, som ble fullført i 2006. Fra Ørnesvingen er det spektakulær utsikt over Geirangerfjorden med stupbratte fjellsider og fosser. Prosjekts hoveddel består av et stort utsiktsplatå, som er utformet som tre overlappende betong-dekker som krager ut over fjellsiden, og gir de besøkende en luftig posisjon. – På utsiktspunktet plasserte vi en glassplate med print av utsikten. Printet peker på de viktige historiske stedene, gårdene, og fjelltoppene man hører om når man kommer til Geiranger som turist. Finner du riktig posisjon kan du sammenlikne fjellprofilen på glassplaten med virkeligheten. Vi synes det var en god idé, forteller Rahlff. Et annet turistvegprosjekt er Askvågen, som ligger langs Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal. Fra moloen til det lille fiskeværet er utsikten utover havet fantastisk. – Vi får virkelig inntrykk av hvor tøff denne kystlinjen i Norge er. Moloen er selve forutsetningen for fiskeværet med sine båter og naust. Uten en molo kunne ikke fiske- været eksistert, sier Rahlff. I heissjaktene er det brukt glass med gjennomskinnelig print på sidene. Sjaktene er lyssatt fra innsiden. Foto: Alex Coppo Arkitekturfoto

Hvordan redusere karbonavtrykket fra bygningens fasader? Med Schüco Carbon Control. Påvirk CO2-avtrykket positivt allerede i planleggingsfasen. Mer om Carbon Control:

12 0423 Glassklart // Espen Rahlff / 3RW Arkitekter

13 0423 Et stort stykke vistdalitt-stein, en lokal variant av gneis, er omsluttet av glassplater og plassert helt ytterst på moloen. Det er som et platå med tilkomst via en liten trapp. – Her kommer man ut forbi de store beskyttende steinene, der det er usikkert og til tider farlig, kun beskyttet av et rekkverk i glass. Vi får uhindret utsikt og forstår hvorfor moloen ligger akkurat her. Det er ikke alltid man tenker over hvorfor moloer er anlagt, spesielt omman kommer en dag med nydelig vær og blikkstille hav. Det er nettopp dette denne lille installasjonen helt ytterst på moloen er ment å tydeliggjøre, sier Rahlff. VARIERTE OPPDRAG De var fire som startet 3RW i Bergen i 1999. I dag er de 25. – Stort sett har det gått veldig bra med oss. Vårt konsept er at vi vil ha varierte oppdrag. Vi vil gjøre mest mulig forskjellig, og det er krevende. Slik dagens jobbsystem fungerer får du ikke lov til å tegne en barnehage hvis du ikke allerede har tegnet en barnehage. Strategien blir å samarbeide med andre som har gjort det før, for å få erfaringen på cv-en. Jeg skjønner ideen bak denne erfaringsstrategien, men samtidig er det vanskelig for nye arkitekter å komme inn på nye markeder. I Norge er det veldig strikt, og det bør man ta opp til kraftig vurdering. Vi får ikke det beste av ny og nyskapende arkitektur med et slikt system, sier Rahlff. Han har i mange år undervist i arkitektur på BAS, der han selv studerte. I samarbeid med Snøhetta er 3RW i sluttspurten av et konkurranseutkast til nytt musikkteater og opera i Bergen. Utkastet leveres i disse dager. – Det blir veldig spennende og et viktig tilskudd til kulturbyen Bergen. Så får vi bare håpe at gjennomføringen ikke blir like kronglete og kranglete som den nye bybanelinjen til Åsane har vært i altfor mange år. Vi heier på Bybanen. Helst over bryggen, uten flere underjordiske stasjoner, sier Espen Rahlff. I turistvegprosjektet Askvågen langs Atlanterhavsveien i Møre og Romsdal er en lokal variant av gneis omsluttet av glassplater ytterst på moloen. Foto: Jiri Havran Utsiktsplatået Ørnesvingenn har en glassplate med print av utsikten for sammenlikning med virkeligheten. Foto: 3RW arkitekter

14 0423 Aktuelt // Bybanen D13 Haukeland Holdeplass TID, FRAMDRIFT OG LOGISTIKK H-fasader Bue Aluminium har levert aluminium og glass til den nye bybaneholdeplassen i Bergen. – Det er blitt et kjempefint landemerke og et flott prosjekt for Bergen som by, sier daglig leder Kristian Fjelltveit. Tekst: Guro Waksvik Foto: Alex Coppo Arkitekturfoto – BYBANEN UTVIKLING ØNSKET en enkel løsning med tanke på framtidig vedlikehold. Utseendemessig ble stasjonen noenlunde slik den var prosjektert, men vi ble enige om en enklere løsning med standardprofiler SAPA 4150. Vi brukte store dekklokk på 150 millimeter for å få et mer sikksakk-preg, etter ønske fra arkitekten. Jeg må si det ble et bra resultat. Jeg er stolt av bygget, sier glassmester Bue Kjelstrup Olsen. Bue Aluminium ble etablert av Bue Kjelstrup Olsen i 1987. I 2021 solgte han bedriften til det som nå heter H-fasader Bue Aluminium. – Normalt får vi oversendt forespørsel med krav, tegninger og beskrivelser, og har ikke mulighet til å påvirke så mye. Men løsninger på detaljer kan vi bidra med. Bue har påvirket utformingen. Han har hjulpet arkitekt og entreprenør til å finne de beste løsningene, sier Fjelltveit. Bedriften har levert glass og aluminium til fasader, dører, skyvedører og luker til bygget som er over bakken. Til den underjordiske stasjonen har de levert glass til heissjaktene og branndører. – I utgangspunktet hadde arkitekten tegnet punktinnfestninger til innglassingen av heisene. Det var støpt litt skjevt, så vi laget en løsning med skinner på hver side, forteller Kjelstrup Olsen. Glasset til heissjaktene er levert av Modum Glassindustri. Arkitekten hadde tenkt å bruke folie med en stripe med tette, store prikker som skulle bli mindre og mindre til det ble klart glass. – Jeg foreslo at vi heller skulle printe. Vi fikk laget noen prøver på Modum. Ytterst er glassene printet helt tett, så fader det ut en halv meter til glasset er helt klart. Modum gjorde en veldig god jobb. Arkitekten var enig, det ble fint, sier Kjelstrup Olsen. SAPA var profilleverandør. Det er soldempende glass i deler av fasaden. Noen åpningsluker fungerer som klimalufting. Blir det for varmt går de automatisk opp. – Samarbeidet med Bybanen, Veidekke og arkitekten fungerte godt og konstruktivt. Vi hadde mange møter før vi kom i mål. Jeg må også trekke fram prosjektleder Marek som var med å gjennomføre prosjektet til alles tilfredshet. Slik jeg lærte han å kjenne var han en av de beste prosjektlederne jeg har samarbeidet med. Dessverre sluttet han Det var utfordrende å jobbe dypt ned i fjellet. Mot slutten ble det brukt bybanevogner til å kjøre inn varer. Til tross for vinter og vår og alle mulige værforhold gikk monteringsfasen greit, i godt samarbeid med mange andre faggrupper.

Xxxxx // Xxxxxx 15 0423 For å få et sikksakk-preg på fasaden er det brukt store dekklokk på 150 millimeter. i H-fasader i Bergen og flyttet tilbake til Fredrikstad, sier Kjelstrup Olsen. LOGISTIKK – Det er et spesielt prosjekt. 30 meter ned i fjellet med heis og rulletrapper til perrongen er krevende. Vi har fått hjelp av Glass og fasadeforeningens veiledere. I forbindelse med hvilke typer glass vi skulle bruke i heissjakten, snakket vi med Hans Olav M. Nilssen. Vi bruker foreningens nettsider aktivt og finner mye god informasjon, sier Fjelltveit. Han er i utgangspunktet tømrer, men har jobbet med glass i vindusproduksjon i mange år. Han begynte i H-fasader i 2022. – Det var en spennende prosess. Tid, framdrift og logistikk var viktig. Underveis er det sikkerhet som skal opprettholdes, og når bygget er i drift skal sikkerheten til publikum være i tråd med strenge sikkerhetskrav, sier Fjelltveit. Å jobbe så dypt ned i fjellet førte til spesielle utfordringer. Tilkomsten var nøye planlagt. Store tunge glass ble heist ned fra utsiden før bygget ble lukket. – Mot slutten var det lagt inn skinner. Vi fikk bruke bybanevogner til å kjøre inn varer. Gjennom hele prosessen var logistikken krevende. I samarbeid med Veidekke ble det løst på en god måte, sier Fjelltveit. Monteringsfasen gikk greit, til tross for vinter, vår og alle mulige værforhold. I samarbeid med mange andre faggrupper falt alt på plass i riktig rekkefølge. – Alt gikk bra både med mennesker, materialer og tid, sier Fjelltveit. PENSJONIST OG KONSULENT – Vi leverte EI60 branndører i slusene på begge sider av perrongen. I tilfelle brann er det doble sett med branndører. De er i utgangspunktet åpne, men lukkes i tilfelle brann. Det er røykavtrekk mellom dørene, forklarer Kjelstrup Olsen. Han er bygningsingeniør og glassmester, og har holdt på med glass og aluminium i 40-50 år. Han valgte å pensjonere seg da han fylte 70. Men gitt seg har han ikke. – Jeg tar oppdrag som konsulent, blant annet for eiendomsselskaper i forbindelse med vedlikehold og utbedring av fasader. Kjelstrup Olsen mener fasadeentreprenørene stort sett alltid kommer for sent inn i prosessen. – Det har med anbudssituasjonen å gjøre. De vil ikke begynne før det har fått den billigste prisen. Jeg tror absolutt vi ville funnet bedre og billigere løsninger hvis vi kom tidligere inn, sier han. SKREDDERSØM – Glass er verdens beste materiale, det er ingen tvil om det. Det stilles strengere og strengere krav til norske bedrifter i dag. Det er en fordel for oss som er i et stort konsern. Det er beintøft å være liten i dag, sier Fjelltveit. H-fasader er en av landets største glassfasadeentrepenører, med seks avdelinger i Norge. – Vi er 23 ansatte i Bergen. Produksjonen er flyttet til Ålesund og Litauen. Det vi har levert til bybanestasjonen er produsert i Ålesund. For oss har det vært et stort prosjekt, sier Fjelltveit. To lærlinger begynte i høst. Ti av de ansatte har fagbrev, flere av dem har glass- og fasaderådgiverutdannelse. – Vi har også tre ingeniører, som fikk bryne seg på bybanen. Det var mye å ta hensyn til med vind, regn og snø. Det siste året har vi digitalisert prosjektstyringen. Vi gjør oss klar til nye tider og er i større grad skodd til å ta store prosjekter. 90 prosent av det vi gjør er skreddersøm. Det er aldri noe som er likt, sier Fjelltveit.

ANNONSØRINNHOLD Fra ubrukt balkong til drømmestue Etter to år i leiligheten på Tjensvoll innså Joakim (23) at han nesten aldri hadde brukt balkongen. I dag er det blitt et av hans favorittrom. Løsningen er enkel, men helt unik. ANNONSØRINNHOLD: SCHIBSTED PARTNERSTUDIO – Målet mitt var å bruke balkongen oftere, selv i dårlig vær. Men at den skulle bli en helårsstue, ja kanskje favorittstuen, det hadde jeg ikke trodd. Joakim Ims Fra ubrukt balk til drømmestue Etter to år i leiligheten på Tj svoll innså Joakim (23) t han nesten aldri hadde brukt balkonge . I dag er d t blitt et av hans favorittrom. Løsningen er enkel, men helt unik. ANNONSØRINNHOLD: SCHIBSTED PARTNERSTUDIO – Målet mitt var å bruke balkongen oftere, selv i dårlig vær. Men at den skulle bli en h lårsstue, ja kans je favorittstuen, det hadde jeg ikke tro d. Joakim Ims ANNONSØRINNHOLD

– Jeg brukte vel balkongen kun på varme sommerkvelder. Siden jeg bor i Stavanger, var det vel to ganger i året, spøker Joakim Ims. Det er to år siden 23-åringen kjøpte leiligheten på Tjensvoll. Ifølge ham selv ble ikke balkongen brukt nok. Balkongen var fin, men «Stavanger-været» satte ofte en stopper for moroa. Løsningen var derimot langt enklere enn han hadde trodd. – Jeg hadde lagt merke til at flere av leilighetene i bygget rundt meg hadde innglasset balkong. Jeg forhørte meg rundt og fant ut at de hadde installert skrå innglassing fra Farstad Profilsystemer, forteller Joakim. FAVORITTSTUEN Det tok ikke lang tid før befaringen var gjort, målene tatt og innglassingen oppe. Fleksibelt, raskt og relativt rimelig. For Joakim ble det nye rommet langt mer betydningsfullt enn han først hadde trodd. – Målet mitt var å bruke balkongen oftere, selv i dårlig vær. Men at den skulle bli en helårsstue, ja kanskje favorittstuen, det hadde jeg ikke trodd, innrømmer Joakim. Han var imidlertid redd for at en innglassing ville bli veldig permanent, og hva hvis han vil nyte sol og varme? Men det skulle vise seg at Farstad Profilsystemer hadde en løsning som passet perfekt for Joakims behov. ÅPEN BALKONG NÅR SOLEN SKINNER – Det geniale med skrå innglassing er at de kan åpnes helt opp. Dette betyr at jeg fortsatt kan nyte sol og varme på balkongen når været tillater det, forklarer Joakim. Løsningen er et av Farstad Profilsystemers mest populære produkter. Du kan enkelt åpne opp både fronten og taket ved å skyve døren til siden. Dette gir maksimal utnyttelse av plassen og en åpning på opptil 75 prosent. Slik kan du nyte solen og varmen på balkongen året rundt. BRENNER FOR UTEOMRÅDET – Skrå innglassing byr på utrolig mange fordeler. En av de mest åpenbare er beskyttelsen mot vær og vind. Med glass rundt balkongen kan den brukes året rundt, helt uavhengig av om det blåser eller regner, forteller Odd Arild Jensen. Han er prosjektleder i Farstad Profilsystemer, men er først og fremst brennende opptatt av å skape gode og praktiske uteområder. Jensen legger til at det unike med innglassingen er at tak og front er et sammenhengende element. Det betyr at du kan skyve veggene til begge sidene og slippe inn solstrålene. – Jeg kan sitte timesvis og snakke om produktene våre. Det viktigste er at vi leverer produkter av aller høyeste kvalitet, som tåler det været vi får servert her i Rogaland. Dette er glassløsninger som virkelig stenger ute støy og dårlig vær. Vi har lært litt av hvert etter 40 år i bransjen, forteller prosjektlederen. ALENE OM LØSNINGEN I NORGE Det er ikke bare det praktiske og kvaliteten som gjør at skrå innglassing er blitt så populært. Farstad Profilsystemer er faktisk den eneste i landet som tilbyr denne løsningen. Produksjonen foregår på deres egen fabrikk på Forus, noe som gir dem mulig- heten til å tilby korte leveringstider og skreddersy løsninger etter kundenes behov. Dette gjør dem til et attraktivt valg for kunder som ønsker en rask og personlig tilpasset løsning for balkonginnglassing. – Installasjonen av innglassingen er enkel og effektiv. Vi har et team av dyktige fagfolk som sørger for at installasjonen utføres på en rask og kostnadseffektiv måte, legger Jensen til. Foto: Schibsted Partnerstudio Finn løsningen som passer for deg

Prosjektomtale // Tiffanys 18 0423

19 0423 Tiffanys nye KRONJUVEL Juvelen på kronen i Tiffanys flaggskip-butikk på 5th Avenue i New York er et nytt påbygg av glass signert OMA-arkitekt Shohei Shigematsus. Tekst: Melinda Lemke Foto: Cassie Floto-Warner

20 0423 Prosjektomtale // Tiffanys Sofistikerte smykker i luksus-klassen, ikoniske blå gavebokser, frokost og Audrey Hepburn som banet vei for nye kvinneidealer. Tiffanys er legendarisk, og deres berømte gule 128 karat Tiffany Diamond er nesten å regne som en av kronjuvelene «over there». Flaggskip-butikken er ført inn i en ny tid under ledelse av OMA-arkitekten Shohei Shigematsus er. En tre etasjes glassbygning, hvor den øverste etasjen har italienskproduserte glassvegger med myke buede glass, troner på toppen av den historiske bygningen. Interiøret har også gjennomgått en totalrenovering, og skinner med en prakt og eleganse som står i stil til det berømte varemerket. Selskapet Tiffany & Co. ble grunnlagt i New York i 1837, og assosieres med kvalitets- smykker og nyskapende design. I dag er det over 3000 dyktige håndverkere som sliper Tiffanydiamantene som selges i mer enn 300 butikker rundt om i verden. Selveste flaggskip-butikken er The Landmark på Manhattan. Det er en elegant og tilbaketrukket kalksteinsbygning fra 1940 som ligger litt inneklemt blant New Yorks stadig voksende skyskrapere. Nå har bygget blitt totalrenovert for første gang i historien. – Etter min mening er dette en av de virkelige store butikkbygningene i New Yorks historie, og en viktig del av overgangen mellom klassisisme og modernisme, sier arkitekturhistoriker Paul Goldberger. Han ledet Tiffanys valg av arkitekt til det nye påbygget på taket . DESIGNET KRONEN PÅ JUVELEN I 2018 fikk arkitektfirmaet OMA oppdraget med å bringe varehuset inn i fremtiden. De skapte visjonen med et nytt 3-etasjers glasstilbygg tilegnet galleri, utstilling og eventer, og en egen etasje for VIP-kunder. På toppen av Tiffanys troner nå en ny kronjuvel som skal skape assosiasjoner til den ettertraktede blå gaveboksen. Tilbygget erstatter en kontorbygning fra 80-tallet, og balanserer den historiske bygningens alvor med luftig letthet. En to etasjers høy glassfasade fungerer som en midje mellom den gamle mursteinsstrukturen og en utkraget etasje med vegger av bølgende, støpt glass. Når de lyser opp i nattemørket med Tiffanys karakteristiske turkise farge virker det som om etasjene svever i lufta. I motsetning til tradisjonelt buet glass, som vanligvis består av to glass som er forskjøvet i forhold til hverandre, kombinerer denne fasaden plant og bøyet glass for å dra nytte av to ulike kvaliteter og egenskaper. Det bøyde glasset krever mindre vertikal støtte samtidig som det skaper en speileffekt med redusert innsyn utenfra. Det plane lav- energiglasset optimaliserer energiprestasjonen. Det reduserer også refleksjoner fra innsiden slik at utsikten mot byen ikke forringes. Bølgeformen bidrar med en annen tekstur og kontrast i forhold til kalksteinen og de omkringliggende bygningene. –The Landmark er en 10-etasjes høy bygning dedikert ett enkelt varemerke. Vi ble utfordret til å tenke helt nytt når det gjelder opplevelsen av alt det Tiffanys har å by på. Førsteetasjen er en ikonisk hjørnestein på New Yorks Fifth Avenue, og en høyt elsket og tidløs destinasjon. For å forlenge identiteten og den kosmopolitiske energien oppover i bygningen har vi forbedret infrastrukturen. Som ankerpunkt for den rike vertikale opplevelsen, har vi etablert et nytt samlingssenter Audrey Hepburn titter inn gjennom vindusutstillingen til Tiffanys flaggskip- butikk på Manhatten i filmklassikeren Breakfast at Tiffanys fra 1961. Øverst: Tiffanys ikoniske gule diamant. Fra den nye uteterrassen har man fantastisk utsikt over byen og Central Park.

21 0423

22 0423 Prosjektomtale // Tiffanys som gjenspeiler dynamikken på bakkeplanet. Det nest øverste volumet rommer et event- og utstillingsområde. Det har vi trukket inn fra kanten av bygget, omsluttet av en bred terrasse med utsikt over byen og Central Park. Det øverste volumet formelig svever over eventområdet, innhyllet i en glassgardin som myker opp overgangen til de bastante nabobyggene. Resultatet er et gjennomskinnelig utstillingsmonter som signaliserer nye flaggskipaktiviteter – en moderne avslutning på den historiske bygningen, og en symbolsk lansering av et fornyet varemerke, sier arkitekten Shohei Shigematsu. KONSTRUKSJONEN BAK BØLGENE Den bølgende fasaden på toppen av bygningen skaper en illusjon av halvtransparente bølgende draperier som omslutter nord- og vestfasaden. De nedsenkede isolerglassenhetene av bøyeformet glass utvendig og floatglass innvendig er montert på stålforsterkede aluminiumsrammer. Hver enhet er formet som en serie med fire bølger med forskjellig radius. Ytterglassets geometri øker stivheten. For å takle endringer i trykk og temperatur er luftvolumet i hulrommet til de bøyeformede glassene godt dimensjonert, og glassenhetene er konstruert slik at kontakten mellom det indre og ytre glasset unngås. NYTT INTERIØR I motsetning til den uberørte 40-talls fasaden har interiøret gjennomgått en fullstendig forvandling. Mørk vintage har blitt erstattet med lys luftighet. I første etasje blir besøkende møtt av et diamantformet takvindu som veier fire tonn. I de bueformede vinduene er det integrerte LED-skjermer som hver time viser ulike bymotiver. – Gjenåpningen av det ikoniske Fifth Avenue Landmark er en viktig milepæl for vårt hus. Landmark er et symbol på en ny æra for Tiffany & Co., og er mye mer enn en smykkebutikk – den er et kulturelt knutepunkt med en utsøkt arkitektur og unik gjestfrihet, samt et banebrytende kunst- og designsentrum. Det setter en ny standard for luksusshopping på globalt nivå, sier Anthony Ledru, administrerende direktør for Tiffany & Co. Glasspåbygget skaper assosiasjoner til Tiffanys berømte gaveeske. – Det er en utfordring å modernisere et historisk varemerke. Tiffanys har en formidabel historisk bagasje som skal bringes videre uten for mye respekt for fortiden. Det var en ganske radikal butikk da den ble bygget på 40-tallet, og denne spiriten må man ta med seg videre, fortalte kunsterisk leder Reed Krakoff til New York Times under oppstarten av renoveringen.

23 0423 Arkitekt Shohei Shigematsu. Foto: Julian Cassidy Den utkragede toppetasjen svever nærmest i luften, og lyser opp med Tiffanys turkisblå signaturfarge. FAKTA KORT OM ARKITEKTEN Prosjekt: Tiffany & Co. Sted: New York, USA Type bygning: Varehus Antall etasjer: 10 Symbol: Svevende glassjuvel Oppdragsgiver: LVMH, som eier Tiffany & Co. Byggeentreprenør: Structure Tone Arkitekt: OMA New York, ledet av Shohei Shigematsu og Jake Forster, interiør av Peter Marino Glassentreprenør: Seele Glassleverandør: Sunglass Bygningsingeniør: WSP Fasadekonsulent: Heintges Consulting Architects & Engineers P.C Sertifisering: Sikter mot WELL Platinum og LEED Gold Ferdigstilt: Våren 2023 SHOHEI SHIGEMATSU: Shohei Shigematsu, partner i OMA, har sin hovedbase på New York-kontoret. Han leder selskapets portefølje i Amerika og Japan. Han har jobbet med flere motehus og museer, og har en sterk interesse for kunst og kultur. Blant annet leder han to prosjekter om endrede behov og roller for kunstmuseer, en ny bygning for New Museum i New York City og en utvidelse og renovering av campus for AKG Art Museum i Buffalo.

24 0423 Bransjenytt // Forskning på glass Segmentering kan brukes til å gjøre lavenergibelegget transparent for radiobølger. Begge illustrasjoner: © Fraunhofer ISE Skisse av radiobølger utenfra (blå) eller innenfra (oransje) gjennom vanlig og gjennom radiotransparent isolerglass. Forskning skal sikre bedre mobilsignaler gjennom Tysk teknisk institutt har oppnådd gode resultater ved å endre lavenergibelegg slik at de slipper gjennom langbølgede radiosignaler. Kilde: Glassfakta / Danmark På Fraunhofer-Institut für Solare Energiesysteme ISE pågår det et forskningsprosjekt som har som mål å forbedre mottak av mobilsignaler gjennom moderne isolerglass. I dag er det standard å bruke to- og trelags isolerglass med lavenergi- og solbeskyttelsesbelegg. I tillegg til å reflektere varmestråling reflekterer lavenergi- beleggene også radiobølger. På grunn av denne effekten er mobiltelefonmottaket ofte dårlig i nye bygninger. I et forskningsprosjekt med tittelen «Funktransparentes Isolierglas» (radiotransparent isolerglass) har de klart å forbedre mottaket av mobilsignaler betydelig gjennom en nesten usynlig segmentering av lavenergibelegget uten at varmeisoleringen forringes i særlig grad. Det medfører kun en liten stigning i U-verdien. Løsningen kan brukes for belegg til varme- og solbeskyttelse i både to- og trelagsruter i både bygninger og kjøretøy. SEGMENTERING For å oppfylle klimamål og lovmessige krav spiller energieffektivitet en stadig viktigere rolle i moderne byggeprosjekter. Transparente fasader med to- eller trelags isolerglass, med ett eller flere varme- eller solbeskyttelsesbelegg, er en vesentlig komponent. Disse beleggene er gjennomsiktige i det synlige spekteret, men reflekteres i det infrarøde området, som holder den termiske strålingen inne i bygningen. ENERGIGLASS

25 0423 Visuelt inntrykk og rastrering av det radiotransparente isolerglasset. © Fraunhofer ISE Imidlertid reflekteres også langbølgede radiosignaler tilbake. Dette fører til betydelige begrensninger i mottak av datatjenester og GPS-baserte tjenester. Vanligvis reagerer mottakeren på dette ved å sende ut et kraftigere radiosignal, noe som resulterer i redusert batterilevetid og økt eksponering for elektromagnetiske felt i bygningen, da strålingen reflekteres frem og tilbake flere ganger inne i bygningen. Den nye tilnærmingen er å segmentere lavenergibelegget, for eksempel ved bruk av laserstråler eller andre metoder. I prosjektet har de en egen utprøvingsfasade. Der har de fjernet deler av lavenergibelegget slik at det har oppstått et rutenett på glasset der radiosignaler kan passere. Målinger viste at mottaket av datatjenester blir betydelig forbedret ved bruk av radiogjennomsiktige ruter. Signalkvaliteten kunne økes med 20-50 dB (en faktor på 100 - 100 000) over hele det relevante frekvensområdet (UMTS, LTE, 5G, WLAN, GPS), og hastigheten for nedlasting av data økte med en faktor på 60. U-verdien økte bare i begrenset grad. Rutenettet var nesten usynlig for det menneskelige øye. Varmeisoleringseffekten og lystransmisjonen ble derfor ikke vesentlig forringet. Teknologien kan brukes for solbeskyttelses- og energispareglass med alle typer myke belegg. I tillegg kan den kombineres med andre teknologier, slik som støydemping. Utviklingen av spesialglassene ble gjennomført i samarbeid med isophon glas og Arnold Glas. Velg Swisspacer varme kantavstandsstykker for best mulig energieffektivitet, CO2-besparelser over hele levetiden, et høyt nivå av bokomfort og tiltalende estetikk. Taking the edge to sustainability.

26 0423 Prosjektomtale // Flo Lyst på et flytende eventyr? Sørøst i Norge, helt på grensen mot Sverige, lokker Flo turister ut i naturen, og gir tak over hodet til de som vil overnatte på og oppleve Norges eldste kanal. Tekst: Melinda Lemke Foto: Thurston Empson och Jan Khur FLO – ET FLYTENDE EVENTYR Langs kulturminnet Haldenkanalen, som strekker seg nesten åtte mil fra Skulerud i nord til Tistedal i sør, er det mye å oppleve. Nå også fra en flytende hytte som følger i tømmerfløternes fotspor. Den er designet for å øke bevisstheten om og interessen for Haldenkanalens vakre natur. STRÅ Arkitekter har tatt utgangspunkt i stedets historie og lagt til moderne bekvemmeligheter. – Materialpaletten er satt sammen som en referanse til kanalsystemets historie med tømmerfløting. De grove, kappede granstammene gir assosiasjoner til tømmeret som fløt på vannveien, og står i kontrast til prosjektets stramme former og detaljer. Også interiørpanelet og plassbygde møbler er laget av ubehandlet gran. Hyttas geometri gjør at den oppleves forskjellig fra ulike vinkler. På samme måte som man har transportert tømmer gjennom historien, er Flo dimensjonert for å sluses gjennom kanalsystemet og flyttes ved behov, sier Anders Byng Strøm fra STRÅ Arkitekter. KONTRASTER Det kan være både skremmende og fascinerende å ikke vite hva som finnes under overflaten. Vi beveger oss på en annen måte på vann enn på land. Vi kan flyte, svømme, padle og ro, og når isen legger seg på vinteren, kan vi ta på oss skøyter eller ski. Om natten filtreres lyset gjennom fasadekledningen og de store vinduene, og får hytta til å virke som en flytende lanterne. Utadslående terrassedører bringer naturen rett inn i stua og gir nærhet til vannet.

27 0423

Prosjektomtale // Flo 28 0423 Med Flos ambisjoner om en kontrastrik opplevelse ble glassene et viktig element i designet. – Prosjektet bygger på kontraster i opplevelsene, og spenningen mellom det åpne, mystiske og ukjente ytre, og det trygge, varme og koselige interiøret. For å oppnå ønsket effekt arbeidet vi mye med glass som et middel for å ramme inn naturen, definere ulike bo-soner, og viske ut avstanden mellom inne og ute, forteller Anders. FLEKSIBELT Det er brukt et Sapa-byggesystem, og delene av glass og aluminium ble levert av Nordmarkens Fasader AB. – Systemets fleksibilitet gjorde at vi kunne arbeide med et format som underbygger og fremhever hyttas geometri. Vinduene blir ikke bare blir lysåpninger, men en vesentlig del av fasadens uttrykk. Glasset ble også et viktig verktøy for å fremheve kledningen. Dette er spesielt synlig foran sovealkoven der lyset filtreres gjennom fasadekledningen, og får hytta til å virke som en flytende lanterne, forklarer Anders. Han legger til at den fysiske forbindelsen mellom ute og inne også var en viktig faktor ved valg av fasadesystem. Ut mot terrassen er det to utadslående dører som åpner opp en stor del av fasaden. På varme sommerdager skaper de en enkel overgang mellom terrasse og interiør. På samme måte som tømmeret ble transportert via vannveien, er FLO dimensjonert for å kunne sluses gjennom kanalsystemet. Anders Byng Strøm, STRÅ Arkitekter, og Laureen Putzolu, Studio Osma. Sovealkove med dør ut mot vannet. Planskisse over hytta.

29 0423 Prosjekt: Flytende bolig Areal: 30 kvadratmeter Oppdragsgiver: Haldenkanalen Regionalpark Arkitekter: STRÅ Arkitekter og Studio OSMA Glassentreprenør: Nordmarkens Fasader AB Glassleverandør: Martin G Andersson, sikkerhetsglass, tolags isolerglass med argon og varm kant TPS Byggesystem: Sapa 1086 (innadgående åpningsbar bunnhengt vindu), 2086 (utadgående dør) og 3086 (fast vindu) i fargen RAL 9005 glans 30 Ferdigstilt: 2021 FAKTA

30 0423 Til tross for at 2023 ikke er ferdig på en stund enda, og i enda mindre grad er ferdigrapportert, er det klart at også dette året blir et rekordår for den norske solbransjen. Både rekorden for antallet nye installasjoner av solcelleanlegg i løpet av et år, og rekorden for total produksjonskapasitet for landets solcelleanleg, står for fall. Det installeres aller mest solkraftverk på tak i dette landet, og det går fortest i segmentet for næringsbygg. Året begynte veldig friskt også i boligmarkedet, men lave strømpriser gjennom sommeren og en reduksjon i Enovastøtten fra 1/10 bidro trolig til å senke tempoet. Det har også kommet flere bakkemonterte anlegg, men disse bidrar ikke med veldig store volumer foreløpig. DOBLING Selv om fasit ikke er klar før over nyttår, ser det ut til at den totale produksjonskapasiteten til solcelleanlegg installert i år når omtrent 300 MWp. Dette tilsvarer en dobling fra fjorårets installasjonskapasitet, et skikkelig byks. Leverandører og installatører av solcelleanlegg har stått for en svært imponerende vekst i år. Ved slutten av 2023 kommer solkraft til å stå for omtrent 0,4 % av Norges totale kraftproduksjon, hvorav halvparten ble bygget ut i år. En dobling er imponerende, ikke minst fordi den føyer seg til den forrige doblingen vi så i 2021. Allikevel er 0,4 % et svært beskjedent tall. Er det noen grunn til å følge med på dette? MÅLET OM 8 TWH Mange har fått med seg at Stortinget har bedt regjeringen gjøre tiltak for å tilrettelegge for utbygging av 8 TWh med ny solkraft i Norge innen 2030. Selv om mye gjenstår å avklare, planlegges det for en storstilt utbygging både på bygg og bakke. Målet krever at installert solkraftkapasitet i Norge på noen få år blir omtrent 20 ganger større enn den er ved utgangen av 2023. Er dette mulig? Absolutt! Nøkkelen til å nå dette målet er å sikre god vekst i nye installasjoner de neste årene. Dette vil bidra til å etablere en bransje med tilstrekkelig kapasitet. Erfaring med at dette er mulig ser vi i vårt nabolag. Installatørene i Sverige er nå i stand til å installere solkraftverk med en årlig produksjonskapasitet på 1 TWh hvert Det ser ut til at den totale produksjonskapasiteten til solcelleanlegg installert i Norge i løpet av året har doblet seg i forhold til fjoråret. 2023: NOK ET REKORDÅR Status for den norske solbransjen: Tekst: Erik Stensrud Marstein Energi og miljø // FME SUSOLTECH

31 0423 Artikkelen er skrevet av Erik Stensrud Marstein, forskningssjef i solenergi ved Institutt for Energiteknikk (IFE). Professor II i solcelleteknologi ved Universitetet i Oslo. Direktør i FME SUSOLTECH (Research Center for Sustainable Solar Cell Technology). FME SUSOLTECH er et forskningssenter som samler mange av de viktigste aktørene innen solcelleteknologi i Norge fra forskning og næring. GF har siden oppstarten vært er en av senterets viktige partnere. Glass er et svært viktig materiale for solcelleindustrien: så godt som alle solcellepaneler bæres av glass. I nyere tid har glassets rolle endret seg. Mens glassets oppgaver tidligere var å være et strukturelt bærende og beskyttende materiale, åpner bruken av glass nå for skreddersøm av solcellepaneler til bruk i bygninger, både i fasader og tak. For Glass & Fasade er det naturlig å ha et tydelig fokus på dette fagfeltet. Som en del av samarbeidet innenfor FME SUSOLTECH, vil vi formidle sentrale utviklingstrekk innen solenergi. Tema for den sekstende artikkelen er oppdatering på status for den norske solbransjen. FAKTA eneste år. I Nederland går det enda fortere, der bygges det mer enn det dobbelte av dette bare på tak hvert år. La oss ta et lite tankeeksperiment. Dersom solbransjen lykkes med å få til enda en dobling til neste år, vil vi få på plass solcelleanlegg med en kapasitet på 600 MWp. Dersom de fleste av disse er takanlegg, vil de nye anleggene produsere rundt regnet 0,5 TWh/år, som legges til de 0,5 TWh/år vi allerede har. Skulle bransjen stoppe opp, og deretter installere bare dette hvert år fremover, når vi «bare» 4 TWh i løpet av 2030. Med litt over to doblinger er vi imidlertid raskt på vei til 8 TWh. Dette er krevende, selvfølgelig. Men flere land har vist at dette er mulig. HVA BETYR DETTE? Vi er vant til at det settes mange mål, vi er like vant til at ikke alle nås. Dersom vi virkelig ønsker å se solkraft som en viktig bit av Norges kraftmiks, må bransjen få lov til å fortsette sin fantastiske vekst i noen år til. Det gjøres i skrivende stund en svært viktig jobb med å fjerne regulatoriske hindre for å muliggjøre denne veksten. Veksten vil selvfølgelig også bli påvirket av kraftpriser og kraftprisforventninger fremover. I tillegg må kostnadene på nye anlegg holdes konkurransedyktige, trøkk i markedet til tross. Støtteordninger kan bidra til å stimulere til ytterligere vekst dersom det er et ønske om det. Jeg tror selv det er fullt mulig å nå målet om 8 TWh. Solbransjen er en sannsynlig leverandør av den største andelen ny kraft fremmot 2030; det er få andre kraftverk som kan utvikles og bygges like raskt. Lykkes bransjen med det, er det bra for alle. Ikke bare vil vi ha tilgang til mer kraft. Vi vil ha nye selskaper, mange nye arbeidsplasser og en innovativ og slagkraftig bransje som står klar til å bygge ut og integrere enda mer fornybar kraft på 2030-tallet. Det blir spennende å følge med på dette fremover! logikal • Rask og enkel kalkulasjon og opprettelse av tilbud • Variere ulike byggesystemer innenfor et prosjekt • Tilpassede rapporter f.eks. produksjon • Produksjonstegninger med integrert CAD-funksjon • Beslagsbibliotek fra tredjepart • App for måling på byggeplass • 20 års erfaring med direkte CNC-koblinger • Autocad og Revit plugin • Design i henhold til norske standarder Together a click ahead ORGADATA Scandinavia AB Fabriksgatan 1A 574 38 Vetlanda, Sweden +46 72 2050 279 info@orgadata.com For mer informasjon, kontakt oss via www.orgadata.com/sv programvare for de beste dørene, vinduene og fasadene Ta del i de siste innovasjonene innen programvare for dør-, vindu- og fasadeindustrien

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy