Tiffanys nye kronjuvel

Juvelen på kronen i Tiffanys flaggskip-butikk på 5th Avenue i New York er et nytt påbygg av glass signert OMA-arkitekt Shohei Shigematsus.

Tekst: Melinda Lemke

Sofistikerte smykker i luksusklassen, ikoniske blå gavebokser, frokost og Audrey Hepburn som banet vei for nye kvinneidealer. Tiffanys er legendarisk, og deres berømte gule 128 karat Tiffany Diamond er nesten å regne som en av kronjuvelene «over there».

Foto av Tiffanys gule diamant.
Tiffanys ikoniske gule diamant. Foto: Wikipedia

Flaggskip-butikken er ført inn i en ny tid under ledelse av OMA-arkitekten Shohei Shigematsus er. En tre etasjes glassbygning, hvor den øverste etasjen har italienskproduserte glassvegger med myke buede glass, troner på toppen av den historiske bygningen.

Foto av Tiffanys i New York
Den utkragede toppetasjen svever nærmest i luften, og lyser opp med Tiffanys turkisblå signaturfarge. Foto: Cassie Floto-Warner

Interiøret har også gjennomgått en totalrenovering, og skinner med en prakt og eleganse som står i stil til det berømte varemerket.

Selskapet Tiffany & Co. ble grunnlagt i New York i 1837, og assosieres med eksklusive smykker og nyskapende design. I dag er det over 3000 dyktige håndverkere som sliper Tiffany-diamantene som selges i mer enn 300 butikker rundt om i verden.

Selveste flaggskip-butikken er The Landmark på Manhattan. Det er en elegant og tilbaketrukket kalksteinsbygning fra 1940 som ligger litt inneklemt blant New Yorks stadig voksende skyskrapere. Nå har bygget blitt totalrenovert for første gang i historien.

Foto av Audrey Hepburn
Audrey Hepburn titter inn gjennom vindusutstillingen til Tiffanys flaggskip- butikk på Manhatten i filmklassikeren Breakfast at Tiffanys fra 1961. Foto: Wikipedia

– Etter min mening er dette en av de virkelige store butikkbygningene i New Yorks historie, og en viktig del av overgangen mellom klassisisme og modernisme, sier arkitekturhistoriker Paul Goldberger.

Han ledet Tiffanys valg av arkitekt til det nye påbygget på taket.

Designet kronen på juvelen

I 2018 fikk arkitektfirmaet OMA oppdraget med å bringe varehuset inn i fremtiden. De skapte visjonen med et nytt 3-etasjers glasstilbygg tilegnet galleri, utstilling og eventer, og en egen etasje for VIP-kunder.

Skisse av bygningslayout
Skisse av gammel vs ny løsning. Skisse: OMA Section

På toppen av Tiffanys troner nå en ny kronjuvel som skal skape assosiasjoner til den ettertraktede blå gaveboksen. Tilbygget erstatter en kontorbygning fra 80-tallet, og balanserer den historiske bygningens alvor med luftig letthet.

En to etasjers høy glassfasade fungerer som en midje mellom den gamle mursteinsstrukturen og en utkraget etasje med vegger av bølgende, støpt glass.

Illustrasjon av nytt glassbygg på toppen av Tiffanys
Glasspåbygget skaper assosiasjoner til Tiffanys berømte gaveeske. Skisse: OMA Section

Når de lyser opp i nattemørket med Tiffanys karakteristiske turkise farge virker det som om etasjene svever i lufta. I motsetning til tradisjonelt buet glass, som vanligvis består av to glass som er forskjøvet i forhold til hverandre, kombinerer denne fasaden plant og bøyet glass for å dra nytte av to ulike kvaliteter og egenskaper.

Den ikoniske blå gaveboksen. Foto: Tiffanys

Det bøyde glasset krever mindre vertikal støtte samtidig som det skaper en speileffekt med redusert innsyn utenfra. Det plane lavenergiglasset optimaliserer energiprestasjonen. Det reduserer også refleksjoner fra innsiden slik at utsikten mot byen ikke forringes.

Bølgeformen bidrar med en annen tekstur og kontrast i forhold til kalksteinen og de omkringliggende bygningene.

Foto av Tiffanys i New York
Butikken skiller seg ut blant Manhattens skyskrapere. Foto: Cassie Floto-Warner

–The Landmark er en 10-etasjes høy bygning dedikert ett enkelt varemerke. Vi ble utfordret til å tenke helt nytt når det gjelder opplevelsen av alt det Tiffanys har å by på. Førsteetasjen er en ikonisk hjørnestein på New Yorks Fifth Avenue, og en høyt elsket og tidløs destinasjon. For å forlenge identiteten og den kosmopolitiske energien oppover i bygningen har vi forbedret infrastrukturen. Som ankerpunkt for den rike vertikale opplevelsen, har vi etablert et nytt samlingssenter som gjenspeiler dynamikken på bakkeplanet. Det nest øverste volumet rommer et event- og utstillingsområde. Det har vi trukket inn fra kanten av bygget, omsluttet av en bred terrasse med utsikt over byen og Central Park. Det øverste volumet formelig svever over eventområdet, innhyllet i en glassgardin som myker opp overgangen til de bastante nabobyggene. Resultatet er et gjennomskinnelig utstillingsmonter som signaliserer nye flaggskipaktiviteter – en moderne avslutning på den historiske bygningen, og en symbolsk lansering av et fornyet varemerke, sier arkitekten Shohei Shigematsu.

Skisse av infrastrukturen i Tiffanys
Bygningens infrastruktur er forbedret for å å forlenge identiteten og den kosmopolitiske energien oppover i bygningen. Skisse: OMA Section

Konstruksjonen bak bølgene

Den bølgende fasaden på toppen av bygningen skaper en illusjon av halvtransparente bølgende draperier som omslutter nord- og vestfasaden. De nedsenkede isolerglassenhetene av bøyeformet glass utvendig og floatglass innvendig er montert på stålforsterkede aluminiumsrammer.

Hver enhet er formet som en serie med fire bølger med forskjellig radius. Ytterglassets geometri øker stivheten. For å takle endringer i trykk og temperatur er luftvolumet i hulrommet til de bøyeformede glassene godt dimensjonert, og glassenhetene er konstruert slik at kontakten mellom det indre og ytre glasset unngås.

Foto av bued glass på toppetasjen av Tiffanys
Glassveggene har myke, buede glass. Foto: Cassie Floto-Warner

Nytt interiør

I motsetning til den uberørte 40-talls fasaden har interiøret gjennomgått en fullstendig forvandling.

Mørk vintage har blitt erstattet med lys luftighet. I første etasje blir besøkende møtt av et diamantformet takvindu som veier fire tonn. I de bueformede vinduene er det integrerte LED-skjermer som hver time viser ulike bymotiver.

Foto av Reed Krakoff
– Det er en utfordring å modernisere et historisk varemerke. Tiffanys har en formidabel historisk bagasje som skal bringes videre uten for mye respekt for fortiden. Det var en ganske radikal butikk da den ble bygget på 40-tallet, og denne spiriten må man ta med seg videre, fortalte kunsterisk leder Reed Krakoff til New York Times under oppstarten av renoveringen. Foto: Privat

– Gjenåpningen av det ikoniske Fifth Avenue Landmark er en viktig milepæl for vårt hus. Landmark er et symbol på en ny æra for Tiffany & Co., og er mye mer enn en smykkebutikk – den er et kulturelt knutepunkt med en utsøkt arkitektur og unik gjestfrihet, samt et banebrytende kunst- og designsentrum. Det setter en ny standard for luksusshopping på globalt nivå, sier Anthony Ledru, administrerende direktør for Tiffany & Co.

Kort om arkitekten

Foto av arkitekt Shohei Shigematsu
Arkitekt Shohei Shigematsu. Foto: Julian Cassidy

Shohei Shigematsu, partner i OMA, har sin hovedbase på New York-kontoret. Han leder selskapets portefølje i Amerika og Japan. Han har jobbet med flere motehus og museer, og har en sterk interesse for kunst og kultur. Blant annet leder han to prosjekter om endrede behov og roller for kunstmuseer, en ny bygning for New Museum i New York City og en utvidelse og renovering av campus for AKG Art Museum i Buffalo.

Fakta

  • Prosjekt: Tiffany & Co.
  • Sted: New York, USA
  • Type bygning: Varehus
  • Antall etasjer: 10
  • Symbol: Svevende glassjuvel
  • Oppdragsgiver: LVMH, som eier Tiffany & Co.
  • Byggeentreprenør: Structure Tone
  • Arkitekt: OMA New York, ledet av Shohei Shigematsu og Jake Forster
  • Interiør: Peter Marino
  • Glassentreprenør: Seele
  • Glassleverandør: Sunglass
  • Bygningsingeniør: WSP
  • Fasadekonsulent: Heintges
  • Consulting Architects & Engineers P.C
  • Sertifisering: Sikter mot WELL Platinum og LEED Gold
  • Ferdigstilt: Våren 2023

Siste innlegg

Illustrasjon av NTNU Campussamling

Klar for videre faser i NTNU Campussamling

Prosjektet som skal samle fagmiljøene ved NTNU på Gløshaugen i Trondheim, går nå inn i en fase med videre prosjektutvikling- og gjennomføring. Rådgiverteamet med Rambøll...