«The Twist» vinner pris for arkitektur og ingeniørkunst

Listen over utmerkelser Kistefos Museums signaturbygg «The Twist» har vunnet blir stadig lenger. Nå har bygget også vunnet priser for galleri, utstillingsområde, arkitektur og ingeniørkunst.

Tekst: Guro Waksvik

Med et spenn på 60 meter slynger «The Twist» seg elegant over Randselva. Bygget har vekket enorm interesse fra alle verdenshjørner siden det sto ferdig i 2019.

Internasjonale Architizer kårer hvert år A+Awards-vinnere i mange ulike kategorier.

I 2020 har The Twist/Kistefoss Museum vunnet to av disse. I kategorien Typology: Cultural – Gallery & Exhibition Spaces vant de juryens pris og ble også «Popular Chioce Winner».

I kategorien Plus: «Concepts – Plus – Architecture +Engineering» vant de juryens pris.

Truffet en nerve

Den 1000 kvadratmeter store bygningen går over et 60 meter langt, fritt spenn over elva, og har en stålkonstruksjon på 380 tonn. Omtrent midtveis er det en 90 graders vridning i strukturen, og det spesielle bygget løfter seg opp fra den nedre, skogkledde elvebredden i sør og opp til åssiden i nord.

Bygget er både museum, skulptur og bro, og fungerer som en forbindelse mellom nord- og sørsiden av skulpturparken – et område med rik historie og vakker natur.

– Vi synes «The Twist» er fantastisk. Vi er stolte, og synes det er moro at det har vekket så enorm interesse. Alle blir begeistret. Det er tydelig at det har truffet en nerve, sier direktør Birgitte Espeland i Kistefos-Museet.

Reaksjonene fra de besøkende uteblir ikke. De får en wow-opplevelse. Stadig flere tar turen til museet på Jevnaker.

Internasjonalt nivå

– Bakgrunnen var et ønske om utstillingslokaler som tilfredsstiller kravene til topp internasjonalt nivå, forteller Espeland.

Med «The Twist» er det etablert en moderne kunsthall for formidling av samtidskunst, samtidig som bygningen har skapt rom for utvidelse av skulpturparken på begge sider av Randselva.

Flere arkitekter ble invitert til en lukket konkurranse, deriblant det danske arkitekt-kontoret BIG (Bjarke Ingels Group), som gikk av med seieren. Danske Bladt Industries har hatt totalentreprisen og svenske Skandinaviska Glassystem var fasadeentreprenør.

Glasstrapp som lerret

Glassvinduenes buede form skaper et mangfoldig og spennende lys inne i museets tre gallerier. Mot nord; et bredt galleri med dagslys og panoramautsikt, mot sør; et høyt, mørkt galleri med kunstig belysning, og mellom dem et skulpturelt rom med dobbelkrumt overlys.

Det er mulig å dele inn eller slå sammen gallerirommene, noe som skaper fleksibilitet for kunstutstillingene. Byggets underside i aluminium utgjør et tak for kjeller og toalettområdet.

– En bred trapp i glass leder ned fra utstillingslokalene til toalettene. Den er som et amfi. Mange setter seg ned og ser ut. En skulptur på utsiden titter inn. Trappa er verdt et besøk i seg selv, sier Espeland.

Glasstrappen, som er produsert i de italienske alper, er formet som en vifte og gir assosiasjoner til et frossent fossefall. Trappen danner også lerret for en av flere videoinstallasjoner i kjelleren.

Museets dobbeltkurvete geometri består av rette, 40 cm brede aluminiumsplater, som gir assosiasjoner til en stabel med bøker. En liten forskyvning gir en vifteliknende form. Det samme prinsippet er brukt innvendig, med hvitmalte 8 cm brede granlameller på gulv, vegger og tak. Ved å gå gjennom den vridde formen oppleves det som å gå gjennom en kameralukker.

– Hovedinngangen er et lukket galleri uten vinduer. De aller fleste besøkende starter der. Når de går mot «The Twist» åpner det seg mer og mer, og gir en fantastisk følelse, forteller direktøren.

Glassveggen not nord gir panoramautsikt til fabrikken og elven. Oppover smalner den, og ender opp i et 25 centimeter bredt takvindu.

Kistefos er Nord-Europas største skulpturpark for samtidsskulptur. Museet holder til ved et gammelt tresliperi med over 100 år lang historie.

Industrihistorien går igjen som en rød tråd gjennom hele parken. Randselva bukter seg gjennom området og ga i sin tid grunnlaget for industridriften. I dag fremstår den som en vakker og beroligende signatur.

Symbiose

Museumseier Christen Sveaas hadde lenge en visjon om en symbiose mellom industri, skulptur og kunst. Med «The Twist» ble visjonen realisert.

Fakta: «The Twist» Kistefos-museet

  • Byggeår/ferdigstillelse: 2019
  • Sted: Jevnaker i Oppland
  • Type bygg: Museum
  • Arkitekt: Bjarke Ingels Group as BIG
  • Byggherre: Kistefos-Museet
  • Totalentreprenør: Bladt Industries as
  • Fasadeentreprenør/glassmester: Skandinaviska Glassystem AB
  • Glassleverandør: Saint-Gobain
  • Profiltype fasade: SG 202-01-0601
  • Glass utvendig: 1010.4 VSG Planiclear_10 GE PVB clear 1.52 Planiclear 10 GE
  • Distanse: 16 mm silikon, Black warm edge spacer, Argon 90%
  • Glass innvendig: 88.4 VSG Planithirm Clear PLT XN_8 GE Glasstrapp: Siller Treppen, Italia

Siste innlegg

Foto av BIPV i Copenhagen International School

Form, farge og tekstur på bygningsintegrerte solcellepaneler

I dag er det mulig å fremstille relativt effektive solcellepaneler med nær sagt ethvert visuelt uttrykk. Dette gir store muligheter for bygningsintegrasjon. Tekst: Erik Stensrud...