Støtsikre glassrekkverk i ny velodrom

Landets første innendørs velodrom ble offisielt åpnet 31. september. Rundt banen og tribunene er det over 1000 løpemeter med spesialdesignet glassrekkverk. Velodromen, som er en del av flerbrukshallen Sola Arena, er designet av Trollvegg Arkitektstudio i Kristiansand.

Tekst og foto: Guro Waksvik

Glassrekkverket er på det meste to meter høyt og skal tåle kraftige støt, ettersom syklistenes fart kan bli opptil 80 kilometer i timen.

– Det var komplisert og utfordrende å finne det rette glasset. I tillegg til å tåle støt må et tv-kamera kunne gjøre gode opptak. Rekkverket er unikt og designet spesielt til velodromen, forteller Michael Anders Befus i Trollvegg Arkitektstudio.

Rekkverket er levert av Segatech og designet i samarbeid med UCI (Union Cycliste Internationale) i Sveits og ACC glass og fasadkonsult i Sverige.

Foto av volodrom i Sola Arena
Velodromen er bygget etter internasjonal standard, og er en viktig del av flerbrukshallen Sola Arena. Det er landets første innendørs velodrom, og et gedigent løft for sykkelsporten. Foto: Guro Waksvik

– Rekkverket skal tåle mye i en eventuell kollisjon fra ulike vinkler. Vi brukte lang tid for å finne en smart løsning som passet godt til Sola Arena. Vi er stolte og takknemlige for å kunne levere landets mest avanserte og kraftige rekkverk til Norges aller første innendørs velodrom, sier Aksel O. Nilsen i Segatech.

Velodromen i Sola Arena er bygget etter internasjonal standard og blir et enormt løft for sykkelsporten i Norge.

– Velodrom er veldig spesielt og kan kanskje sammenliknes med en innvendig friidrettsbane. Banen på 250 meter må være overdekket. Med plass til 2.500 publikummere inne krever det et stort areal, sier Befus.

Vinnerutkast

Da det bli utlyst en konkurranse om Sola Arena, ble Befus kontaktet av Consto. Befus har god kompetanse innen komplekse bygg og er spesielt opptatt av idrettshaller.

– Jeg har faktisk tegnet en velodrom før, så problematikken var ikke ny for meg. For noen år tilbake laget jeg en skisse til en velodrom i Kristiansand. Den ble imidlertid ikke realisert.

Befus fikk forespørselen rett før sommerferien i 2017. De første skissene ble laget på en strand i Spania.

– I samarbeid med Consto leverte vi utkastet høsten 2017. I februar året etter fikk vi den gode nyheten. Velodromen er bare en del av folkehallen Sola Arena. Bygget ligger sentralt i Sola like ved hovedveien til Stavanger lufthavn.

Foto av Sola Arena
Begge inngangspartiene har glassfasader med 3-lags solglass. Rundt bygget er det sandwich elementer i høytrykkslaminert tre, som gir en fin effekt. Foto: Guro Waksvik

Bygningen er mørk og sitter godt i terrenget, med store glassfasader i de to inngangspartiene.

– Vi ønsket at lyset og aktivitetene skulle komme fram i mørket, derfor kalte vi det Skumring.

Spesiell bygningskropp

– Vi vant konkurransen fordi vi gjorde et genialt grep. Vi løftet hele banen opp en etasje, slik at bygget får en unik bruksfunksjonalitet. Bygget er en flerbrukshall og skal romme mange andre funksjoner, blant annet en turnflate, som passer perfekt i midten. Ved å løfte velodromen en etasje opp kunne vi legge garderober og alt annet inn under selve banen. Det likte juryen, forteller Befus.

Ved å legge all infrastruktur under sykkelbanen får hallen et funksjonelt plan. Ulike lagerrom har tilkomst fra flere steder utenfra. Samtidig får flerbrukshallen, med håndballbaner, fotballbaner, basketballbaner og turn i midten av hallen, direkte adkomst på bakkenivå.

– Under sykkelbanen er det en slags gatestruktur hvor de ulike støttefunksjoner, garderober og lager plasseres rundt kanten av flerbrukshallen, forteller arkitekten.

En annen kvalitet som ble framhevet av juryen var den spesielle bygningskroppen.

– Vi fant en form vi likte godt. Bygningskroppen åpner og lukker seg og står i ulike vinkler i forhold til sykkelbanen. Jeg liker å bruke tre i bygninger, og selv om det ikke er så mye tre i dette bygget fikk jeg gjennomslag for store tredrager i limtre som spenner over 85 meter. Det er ganske unikt og gjør noe med hele bygget innvendig.

Foto av Sola Arena
Sola Arena er åpen, dynamisk og inkluderende med store glassfasader. Foto: Guro Waksvik

Bygget er i stål, betong og glass. Rundt hele bygget er det sandwich elementer i høytrykkslaminert tre, som overlapper hverandre og gir en fin effekt.

– Selve banen er laget i tre. Den skal vedlikeholdes konstant gjennom hele levetiden. Det er lett å bytte ut lamellene, som må skiftes ut med jevne mellomrom på grunn av stor belastning.

En interiørarkitekt i Trollvegg Arkitektstudio har hatt ansvaret for interiøret, som er i friske farger.

Glass og dagslys

– I alle mine prosjekter har jeg et gjennomtenkt forhold til hvordan vi kan fremheve et bygg. Da må glass og dagslys brukes aktivt, sier Befus.

Opprinnelig var planen at selve hallen ikke skulle ha direkte dagslys, av hensyn til syklistene.

– Da vi var på befaring fant vi ut at det likevel var greit for syklistene med dagslys. Det måtte legges til rette for tv-produksjoner. Kamera som skal følge syklistene må ha jevn belysning. Under konkurranser blender vi med store gardiner, forklarer han.

Foto av volodrom i Sola Arena
I Sola Arena er det flere felt med glass som slipper inn lys. Under konkurranser må kamera som skal følge syklistene ha jevn belysning. Da blendes det med store gardiner. Foto: Guro Waksvik

Det meste av tiden blir hallen brukt til daglig drift med barn, skoleklasser, idrettslag og familier. For alle som bruker bygget til daglig, er lys viktig. Bygningen er åpen, dynamisk og inkluderende med store glassfasader i inngangspartiene. På fasaden er der i tillegg flere felt med glass som slipper inn lys. Glassfasaden i hovedinngangspartiet er 28,5 meter langt og 14,5 meter på det høyeste.

– Mange av glassene i inngangspartiet er fem meter høye og bød på utfordringer. Vi hadde et godt samarbeid med arkitekten som leverte detaljerte tegninger med detaljerte profildybder. Monteringen gikk greit, forteller prosjektleder Chris Bjørnevik i NorDan Rubicon.
Det er brukt tre-lags solglass på begge glassfasadene. Bjørnevik synes bygget er blitt flott.

– Det er spennende å få være med på et så spesielt prosjekt, sier han.

Landets mest viste idrettsarena

I et nasjonalt perspektiv er Holmenkollen vår stolthet, i tillegg har vi Vikingskipet på Hamar. I et verdens- perspektiv er tv-rettighetene for begge de ovennevnte lave.

– Større mesterskap vises kanskje i 20 land. Sykkelsporten er større. Et EM vil vises i 54 land, et VM i bortimot 80 land. Sola Arena vil bli landets mest viste idrettsarena. Vi nordmenn forstår kanskje ikke at sykkelsport er så stort, understreker Befus.

Canadieren har utdannelse fra NTNU i Trondheim og er bosatt Kristiansand. Han er godt over middels interessert i idrett og har opparbeidet seg spisskompetanse på idrettsbygg.

– Sola Arena har vært spennende for meg. Jeg elsker slike prosjekter. En velodrom, en ishockeyhall, eller en flerbrukshall, det er slike prosjekter jeg lever for.

Akkurat nå holder han på med en flerbrukshall i Flekkefjord og er godt i gang med en hall med en stor glassfasade i Kristiansand.

Fakta

  • Prosjekt: Sola Arena
  • Byggeår/ferdigstillelse: 2021
  • Sted: Sola i Rogaland
  • Type bygg: Flerbrukshall med velodrom
  • Byggherre: Sola kommune for Folkehallene
  • Arkitekt: Trollvegg Arkitektstudio
  • v/Michael Anders Befus
  • Interiørarkitekt: Trollvegg Arkitektstudio
  • Entreprenør: Consto
  • Glassentreprenør: NorDan Rubicon As
  • Typer glass utvendig: 3-Lags Solglass 50/25 og 3-Lags Solglass 30/17
  • Glassleverandør: Vikeså Glass
  • Fasadeentreprenør: NorDan Rubicon As
  • Leverandør glassrekkverk inne: Segatech
  • Glassrekkverk: 88.2 Stadip Securit med DG-41 folie
  • Areal glassfasader: Ca. 878 m² med aluminium og glass
  • Bruttoareal: I underkant av 18.000 m²
  • Energimerking: Passivhus, Energikarakter A

Siste innlegg

Foto av Lighthouse Aarhus

Lighthouse – verdens beste høyhus er av glass

Med sine 142 meter er Lighthouse Danmarks høyeste bygning. Glassfasadene gjør dette til et enestående og ikonisk prosjekt, og et eksempel på hvordan man...