Snorre Stinessen tenker i nye baner om glass

Architizer.com har utarbeidet en liste over åtte arkitektbyråer som bruker glass i bygninger på en helt ny måte. På listen finner vi Efjord Cabin og Manshausen Island Resort, begge signert Stinessen Arkitektur.

 

Foto av Efjord Cabin
I Efjord Cabin kommer man tett på naturen. Foto: Steve King

– Jeg tenker ofte på glass som et av de aller viktigste elementene i formgivningen av et rom og et bygg. Glass bidrar til å ramme inn en utsikt som et bilde, eller det kan bidra til å invitere inn. Da blir det viktig hvordan man bruker glasset, og detaljene rundt det, sier arkitekten til magasinet Glass & Fasade.

Foto av Efjord Cabin
Foto: Steve King

Efjord Cabin befinner seg på Halvarøy i Nordland, og er plassert på en naturlig avsats i terrenget.

Store glassflater gjør at hytta åpner seg opp og lukker seg mot naturen på de rette stedene. Mot sør har man utsikt over to av Norges mest utfordrende klatretopper, og mot vest ser man ut over fjorden. Mot øst er hytta beskyttet av en åskam.

Foto av Efjord Cabin
Foto: Snorre Stinessen

To av bygningsvolumene er litt forskjøvet. Dette er for å gi skjerming til uteområder, og for at den bakre delen av hytta også får nyte godt av utsikten. Utvendig er det også brukt kjernefuru behandlet med jernsulfat for å få en jevn og fin patina. Interiøret er av bjørk, og gulvet består av granittplater.

Foto av Efjord Cabin
Foto: Stinessen Arkitektur

– Efjord handler om å skape et komfortabelt rom å beskue og oppleve naturen på nært hold. Det fantastiske med måten vi kan bruke glass på i dag er at man kan sitte beskyttet og lunt til mens man får naturen så tett innpå seg som mulig, sier Stinessen.

Foto av Efjord Cabin
Foto: Steve King

Prisbelønt

– For meg er det egentlig et kall og et privilegium å være arkitekt, og jeg har lyst til å holde på med kjernen i arkitekturfaget, sa Snorre Stinessen til magasinet Glass & Fasade i 2016.

Han er ansatt i sitt eget selskap, Stinessen Arkitektur, og knytter til seg samarbeidspartnere på større prosjekter. Han ble uteksaminert sivilarkitekt fra NTH og Politecnico di Milano i 1999.

Etter endt utdannelse begynte Tromsøværingen på et arkitektkontor i Oslo. Allerede etter tre uker – «takket være kvinnen i mitt liv» – flyttet han tilbake til Tromsø og ble ansatt i offshoreselskapet Rolf Berg Drive AS som hadde virksomhet bl.a. i Mexico, Egypt og India i tillegg til Tromsø.

Samtidig drev Stinessen litt arkitektvirksomhet på si, og står bak flere boligprosjekter i Tromsø, blant annet prestisjeprosjektet Tollbodstranda Brygge som sto ferdig i 2008.

Foto av Hytta i Lyngsalpene
Hytta i Lyngsalpene. Arkivfoto: Bent Raanes

I 2009 fikk han en prestisjefylt pris fra det anerkjente livsstilsmagasinet Wallpaper for hytta Cabin i Lyngen.

Manshausen

Foto av Manshausen
Manshausen har blant annet vunnet fire priser i The Architizer A+Awards 2016, sølv i The American Architecture Prize(AAP) 2016, Best of Best pris fra Iconic Architecture, og Platinum A’Design Award 2017. Arkivfoto: Snorre Stinessen

I 2012 ble det arkitektur på heltid for Tromsømannen. Polfarer Børge Ouslands reiselivsprosjekt på øya Manshausen i Steigen i Nordland vakte enorm internasjonal oppmerksomhet, og etter det har arkitekturprisene haglet inn.

Han behersker hele spekteret fra ombygging og interiørdesign til eneboliger og store reiselivsprosjekter.

– Bruker du mye glass?

– Det handler i stor grad om tolkning av sted og funksjon og hvilke fordeler og utfordringer det byr på. Jeg bruker ikke glass bare for å bruke det. Jeg er opptatt av nærhet til naturen, samtidig som privatliv er viktig. Andre ganger er det innsyn, klare å skape noe som står i kontrast, men allikevel med en lunhet som fremhever glassflaten.

Utvikling

Generelt forholder arkitekten seg til de glassløsninger som er tilgjengelige i markedet, men Stinessen ønsker glassteknologisk utvikling velkommen.

– Noen glassvarianter er så godt isolert at man må bruke isskrape påvinduet for å kunne se ut, sier han.

For Manshausen lagde de løsningen selv, en løsning uten tradisjonelle profilsystemer. De bestemte seg rett og slett for rene herdete glassflater som er beregnet i henhold til vær og vind.

Målene på glassene – 1,2 meter bredde og høyde over 3,5 meter – tilsier at dette ikke er hyllevare.

Glassene ble så montert med Sikasil silikon. Hjørnene er steppede.

– Utgangspunktet for Børge Ousland var at man på Manshausen skulle være eksponert for naturen uansett vær. Jeg ønsket at glasset skulle være minst mulig synlig – at utsikten ikke skulle rammes inn, men bidra til at naturen kunne komme inn i rommet, forklarte arkitekten.

Sika stilte med to representanter som holdt kurs og forklarte prinsippene for det tsjekkiske byggefirmaet Vesper Homes lmt.

Veggene i massivtre var prefabrikkert i Tsjekkia, og hyttene ble satt sammen i løpet av fem uker, vekslende vær til tross.

Vinduene veier omtrent 160 kilo

– Glassene er to-lags – vi måtte ta hensyn til at glassene skulle monteres for hånd. Montasjen av vinduene var det mest spennende med hele prosjektet. Det er mange måter å løse et prosjekt på. Jeg resonnerer med magefølelsen, sammen med analyse for å etablere et godt rammeverk som gir en form for logikk i prosessen, avslutter Stinessen.

Siste innlegg

Foto av Paviljong Brekstad

Paviljong Brekstad

Mellom Trondheimsfjorden i øst og norskehavet i vest har en gammel bunker gjennomgått en total forvandling. I stedet for å rette kanoner ut mot...