Skyvedører av glass til Bjarke Ingels husbåt

I samarbeid med en sveitsisk samarbeidspartner leverte Redtz Glas & Facade i Danmark unike skyvedører til en mega-husbåt eid av Bjarke Ingels.

Tekst: Kim Sejrm  Foto: Redtz Glas & Facade

Båten, som opprinnelig var en mindre bilferge, har blitt bygget om til en husbåt på 450 tonn.

Mottoet til den sveitsiske samarbeidspartneren Sky-Frame er: «A view, not a window». I dette ligger det at man hverken ser skyvedører eller vinduer.

Alle karmer er innebygget i selve konstruksjonen.

Foto av husbåt med skyvedører i glass
Skyvedørene gir sømløse overgang mellom inne og utge. Foto: ©Redtz Glas & Facade.

Ifølge Redtz Glas & Facade sier Bjarke Ingels dette om prosjektet:

– Etter min oppfatning er forbindelsen mellom innsiden og utsiden den umulige drømmen arkitekter alltid streber etter. I en arkitekts ideelle verden er innendørs og utendørs adskilt med så lite materiale som mulig. Vi vil ha det klareste og beste glasset, med lavest mulig jerninnhold. Ingen fargetoner. Vi ønsker så lite struktur, så få rammer som mulig.

Foto av husbåt med skyvedører i glass
Lavt jerninnhold gir klart glass uten fargetoner. Foto: ©Redtz Glas & Facade.

Ønskedrømmen og beskrivelsen, i følge Bjarke Ingels, passer godt for husbåten. Den har mange store vinduer med god utsikt over havna.

– Vinduene er så gjennomsiktige at man føler at man kan fly tvers igjennom dem. Vi lette etter skyvedører med minst mulig profiler. Man skulle ikke se forskjell på faste deler og åpningsdeler. Og det lykkes vi med, fortsetter han.

Foto av husbåt med skyvedører i glass
I skyvedørene kan man ikke se forskjell på faste deler og åpningsdeler. Foto: ©Redtz Glas & Facade.

Norsk ferge

Fergen Bukken-Bruse ble bygget i 1961 på Blaalid Slip & Mekaniske Verksted i Norge for Brødrene Wilhelmsen. Den ble brukt på ulike fergestrekniner i Bergen frem til 1980.

Deretter ble den solgt til Ravnsborg Færgefart, og innsatt på ruten Fejø-Kragenæs. Her var den i bruk frem til 2002.

I 2003 ble Bukken-Bruse solgt privat, og fikk et nytt hjem i København. Siden har den skiftet eier flere ganger. Etter en større renovering i 2007 har den blitt brukt som husbåt.

Bukken-Bruse har nå adresse Københavns Havn, og i motsetning til de fleste husbåter er den fortsatt fullt sjødyktig.

Foto av husbåt
Den 450 tonn tunge BIG Boat, tidligere Bukken-Bruse, er fremdeles fullt sjødyktig. Foto: ©Redtz Glas & Facade.

Fakta

  • Prosjekt: BIG Boat
  • Profiler: Natureloksert aluminium
  • Glass: 3-lags, herdet
  • Ug-verdi: 0,5 W/m²K, LT 73 %, G = 54 %
  • Ramme: 20 mm. stålforsterkede loddrette alu.profiler/rammer
  • Partier: Bredde 6500 x høyde 3140 mm

Artikkelen er publisert med tillatelse fra magasinet Glas.

Siste innlegg

Foto av interiør i tomannsbolig

Nominerte til glassprisen 2021

Tidsskriftet Glass & Fasade og Glass og Fasadeforeningen deler ut «Glassprisen 2021» på Bygg Reis Degs hovedscene torsdag 21. oktober. Nominasjonskomiteen fikk inn 14...