Wellen-glass er et mønsterglass som har fått en renessanse. – Vi får mange bestillinger på dette for tiden, forteller autorisert glassrådgiver i Glassfabrikken, Peggy H. L. Arntzen.
Tekst: Guro Waksvik
Interessen for glasset har vært økende, og ser ikke ut til å avta. Glassfabrikken har 6 millimeter (produsert i Europa) på lager, og får snart inn i 8 millimeter i Optiwhite utførelse.
– Når interiørinfluensere, magasiner og arkitekter omtaler nye trender, ser vi en klar økning i etterspørsel her hos oss. HTHs kjøkkeninnredning Nordic Atmosphere har Wellen i dørene. Det bidrar til å øke etterspørselen i vårt marked, sier hun.

Glasset slipper inn lys samtidig som det skjermer for innsyn. Tidligere ble mønsterglass mye brukt i inngangspartier og i verandaer. Ofte i gamle herregårder og flotte villaer.
– Nå hentes denne stilen opp igjen i nybygg, som en mer landlig trend. Da er det etsede glasstyper som Storstjerne og Kattefot som benyttes mest. Cotswold er også etterspurt, forteller Arntzen.
Industriell look
– Glass i seg selv er en trend, og arkitekter er glade i glass. Det er et materiale som holder seg over tid. Så sant det ikke knuses varer det evig. Glass åpner opp, slipper inn lys, holder været ute og tilfredsstiller nysgjerrigheten, sier hun.
En annen trend er industriell look, kjent som New York-stil.

Det er populært til glassdører og vegger, som romdeler, inn til en garderobe eller i baderom. Stilen kjennetegnes primært ved bruk av sorte profiler og sprosser, og strammere design på beslag og låskasser.
– Denne trenden har vart i et par år, og er fremdeles i vekstfasen hos oss. Vi får daglige forespørsler, forteller Arntzen. Innvendige skyvedører i New York-stil med bæring øverst, som på gamle låvedører, er også i tiden.
– Speil generelt, og spesielt i bronse eller sot, går det mye av nå. Garderobeskap blir som en myk vegg, og mindre prangende enn om speilet er klart. Speil gjør små rom større, sier hun.
Inspirasjon på sosiale medier
– Våre kunder er profesjonelle aktører innen glass som følger med på trender. Trender kan for eksempel oppstå som resultat av produktutvikling hos kommersielle aktører, omtale i magasiner eller ved at innovatører og influensere omfavner produktene. I henhold til markedsføringsteori har alle produkter en livssyklus . Innovatørene starter introduksjonsfasen og blir etterfulgt av tidlige brukere, tidlig majoritet, sen majoritet og så etternølerne til slutt. Instagram, TikTok og Pinterest er uten tvil store inspirasjonskilder, forteller glassrådgiveren.

Folie
I private hjem går det for tiden mye i emalje- glass over kjøkkenbenken. Fargede folier som Vanceva brukes oftest i offentlige bygg som skoler og biblioteker. Dette er en fin måte å få farger inn i offentlige miljøer.
– Er folien i sterke farger og blir utsatt for UV-stråling, så bør den fargede folien beskyttes med klar PVB-folie.
